Didactic strategies and reading comprehension in students university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i1.2498

Keywords:

Text comprehension, Reading comprehension of the literal level, Critical inferential reading comprehension, Critical Analog Reading Comprehension, Teaching didactic strategies, Language skills

Abstract

The present work examines the relationship between didactic strategies and reading comprehension in university students of the specialty of language, literature and communication, of the Professional School of Education of the Faculty of Education (EPE-FE), of the National University Mayor of San Marcos (UNMSM), in the year 2019. It studies the links between the existing relationship of didactic strategies and reading comprehension at the literal, critical inferential, and critical analog levels, since academic activities demand a high degree of reading comprehension, which are accordant with the criteria that describe various, diverse and complex questions regarding the relationship between these two elements: reading comprehension and didactic strategies. Providing that it is intended to formulate criteria to reflect and contribute to the fact that university teachers in their educational and professional daily work use various didactic strategies and enable linguistic skills in their students, particularly with reading comprehension.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, J. (2009). Conocimiento didáctico del contenido para la enseñanza de la naturaleza de la ciencia, Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, vol. 6, núm. 1, pp. 21-46. p. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/920/92012998003.pdf

Beltrán, S. y Repetto, E. (2006). El entrenamiento en estrategias sobre la comprensión lectora del enunciado del problema aritmético: un estudio empírico con estudiantes de educación primaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 17(1), undefined-undefined. ISSN: 1139-7853. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3382/338230774003

Conti-Ramsden, G. y Hesketh, A. (2003). Marcadores de riesgo para SLI: un estudio de niños pequeños que aprenden idiomas, International Journal of Language & Communication Disorders, 38: 3, 251-263, DOI:10.1080 / 1368282031000092339. Recuperado de: https://www.tandfonline.com/doi/ref/10.1080/1368282031000092339scroll=top

Dockrell, J. (2003). Identificación y evaluación de los problemas del lenguaje en niños con dificultades comunicativas. En Acosta V. y A. Moreno (Eds.). Dificultades del lenguaje, colaboración e inclusión educativa. Manual para logopedas, psicopedagogos y profesores. (139-158). Barcelona: Ars Médica. Recuperado de: https://www.worldcat.org/title/dificultades-del-lenguaje-colaboracion-e-inclusion- educativa-manual-para-logopedas-psicopedagogos-y-profesores/oclc/55145419

Gagné, E. (1998). La Psicología cognitiva del aprendizaje escolar. Madrid, Visor. Gispert, C. (2005). Enciclopedia General de la Educación. Barcelona España: Océano.

Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta, Ciudad de México, México: Editorial Mc Graw Hill Education, Año de edición: 2018, ISBN: 978-1-4562-6096-5, 714 p.

Hines, S. (2009). La eficacia de una intervención de decodificación de tiempo de inicio codificada por colores con estudiantes de primer grado con riesgo grave de discapacidades de lectura. Recuperado de: https://doi.org/10.1111/j.1540-5826.2008.01274.x

Ley n. º 30220. Diario Oficial El Peruano, Lima, Perú, 9 de julio de 2014.

Llanos-Cuentas, O. (2013). Nivel de comprensión lectora en estudiantes de primer ciclo de carrera universitaria. Tesis de Maestría en Educación con Mención en Teorías y Práctica Educativa. Universidad de Piura. Facultad de Ciencias de la Educación. Piura, Perú. Recuperado de: https://pirhua.udep.edu.pe/bitstream/handle/11042/1814/MAE_EDUC_106.pdf?sequenc e=1

Morán, J. (2015). Identificación de las estrategias orientadas para la activación de los conocimientos previos implementadas por los educadores de secundaria del Colegio Metropolitano. Tesis de grado. Universidad Rafael Landívar. Facultad de Humanidades. Asunción, Guatemala. Recuperado de: http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesisjcem/2015/05/84/Moran-Jose.pdf

PISA. (2000). Conocimientos y aptitudes para la vida. Resultados de PISA 2000. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/39817007.pdf

PISA. (2009). Resultados de la Evaluación PISA 2009. Recuperado de: http://umc.minedu.gob.pe/wp- content/uploads/2010/06/PISA2009-versi%C3%B3n-completa-para-secundaria.pdf

Sierra, J. (2008). Estrategias Didácticas. Secretaria de Educación. Maracaibo – Zulia. Recuperado de http://pedagogiaignaciana.com/GetFile.ashx?IdDocumento=3764

Soto, A. (2013). Estrategias de aprendizaje y comprensión lectora de los estudiantes. Año 2011: Tesis para optar por el grado de Maestro en Educación. Lima: USMP. Recuperado de: http://www.repositorioacademico.usmp.edu.pe/bitstream/usmp/618/3/soto_a.pdf

Published

2020-06-30

How to Cite

Rivera Zamudio, J. B., & Alberca Pintado, N. E. (2020). Didactic strategies and reading comprehension in students university. PsiqueMag, 9(1), 118–130. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i1.2498

Issue

Section

Research Articles