Personal development program for skills development social in high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i1.2497

Keywords:

Personal development, Social skills, Communication, Assertiveness

Abstract

The educational system has structured and organized each one of the aspects to be developed for the integral formation of the students in the secondary level, within them it considers the development of social skills, as part of the profile to be achieved in the students of this level, Applying various strategies. In this context, the present study aims to determine the effects of the personal development program for the development of the social skills of secondary school students. The study was applied, pre experimental design. The population was constituted by 782 and the sample by 636 students of the public educational institutions that belong to the UGEL N ° 1 of San Juan de Miraflores. Data collection was carried out in two questionnaires, validated by the trial of 05 experts, with a reliability of 0.7. The results of the personal development program in the development of social skills were significant according to the Cohen index: In assertiveness an average effect was achieved with 0.49, a medium effect was communicated with 0.38 and a large effect was made with 0.69.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya, D. (2017). La educación como desarrollo personal. Propuesta de innovación educativa. (Spanish). Educación y Ciudad, (32), 43–51. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eue&AN=124646508&lang=es& site=ehost-live

Arellano, M. (2012). Efectos de un programa de intervención psicoeducativa para la optimización de las habilidades sociales de alumnos del primer grado de Educación secundaria del Centro Educativo Diocesano El Buen Pastor- Lima. Recuperado de http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/2740.

Barrientos M. (2010). Comunicación y Habilidades Sociales. Recuperado de http://www.educacionfisicauss.googlepages.com/comunicasion_y_habilidades_sociales.p pt-

Betancourth, S., Zambrano, C., Ceballos, A., Benavides, V., Villota, N. (2017). Habilidades sociales relacionadas con el proceso de comunicación en una muestra de adolescentes. Revista Psicoespacios, Vol. 11, N. 18, pp. 133-148. Recuperado de http://revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacios.

Bandler, R. (2013). Toma de decisiones y solución de problemas. Recuperado de https://www.academia.edu/36863357/TOMA_DE_DECISIONES_Y_SOLUCI%C3%93N_DE_PROBLEMAS

Branden, N. (2010). Cómo mejorar su autoestima. Recuperado de https://www.casadellibro.com/libro-como-mejorar-su-autoestima/9788449323478/1621846

Cañas, M., & Rodríguez-Quiles, J. (2017). Evaluación de programas educativos en instituciones musicales El caso Adoptar un Músico. Revista Electrónica de LEEME, (40), 21–54. https://doi.org/10.7203/LEEME.39.9926

Caldera, J., Reynoso, O., Angulo, M., Cadena, A., & Ortíz, D. (2018). Habilidades sociales y autoconcepto en estudiantes universitarios de la región Altos Sur de Jalisco, México. Escritos de Psicología (Internet), 11(3), 144-153. https://dx.doi.org/10.5231/psy.writ.2018.3112

Casas-Anguera, E., Vilamala, S., Escandell, M., Garcia-Franco, M., López, E. & Ochoa, S. (2014). Validación de la versión española del inventario de asertividad Gambrill y Richey en población con diagnóstico de esquizofrenia. Anales de Psicología, 30(2), 431-437. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.2.154311

Caballo, V. (2005). Manual de Evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. 6° Edición. Madrid: Siglo XXI.

Castillo, D. Bechara, A. Godoy. J. (2013) Toma de decisiones en adolescentes: rendimiento bajo diferentes condiciones de información e intoxicación alcohólica. Recuperado de http://www.ijpsy.com/volumen13/num2/355/toma-de-decisiones-en-adolescentes- rendimiento-ES.pdf

Corrales, A. Quijano, N. Góngora, E. (2017). Empatía, comunicación asertiva y seguimiento de normas. Un programa para desarrollar habilidades para la vida. Enseñanza e investigación en Psicología. 22 (1). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29251161005.

Costales, Y. Fernández, A. y Macías, C. (2014). “Algunas consideraciones teóricas sobre las habilidades sociales”. Revista Información Científica, 87 (5). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551757255019.

Gonzáles, L. (2014). Antología del desarrollo humano. Recuperado de https://uaim.files.wordpress.com/2010/01/antologia-desarrollo-humano.pdf.

Golberg, J., Sklad, M., Elfrink, T., Schreurs, K., Bohlmeijer, E. & Clarke, A. (2018). Effectiveness of interventions adopting a whole school approach to enhancing social and emotional development: a meta- analysis. European Journal of psychology of Education, 1-28. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1007/s10212-018-0406-9.

January, A., Casey, J., y Paulson, D. (2011). A meta- analysis of classroom- wide interventions to build social skills: Do the work? School Psychology Review, 402 (2), 242-256. Recuperado de https://search.proquest.com/docview/878153409?accountid=37408.

Kelly, J. (2002). Entrenamiento de las habilidades sociales. Bilbao: D.D.B. Recuperado de https://www.edesclee.com/img/cms/pdfs/9788433007025.pdf

MINSA. (2005). Manual de habilidades sociales en adolescentes escolares. Recuperado de https://www.gob.pe/institucion/minsa/informes-publicaciones/353456-manual-de- habilidades-sociales-en-adolescentes-escolares.

Morales, M. Benitez, M. y Agustín, D. (2013) Habilidades para la vida (cognitivas y sociales) en adolescentes de zona rural”. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(3), 98-113. Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol15no3/contenido-moralesetal.html.

Muñoz, C. Crespi, P. y Angrehs, R. (2011). Habilidades sociales, Madrid. España: Editorial Paraninfo.

OMS. (2016). Salud de la madre, el recién nacido, del niño y del adolescente: Desarrollo en la adolescencia. Recuperado http://www.who.int_child_adolescent/topics/adolescence/dev/es.

Papalia, D. (2010). Desarrollo Humano. Ed. Marcela. Ed. Mc Graw Hill.

Patricio, M. Maia, F. y Bezerra, C. (2015). “Las habilidades sociales y el comportamiento infractor en la adolescencia” Subjetividad y Procesos Cognitivos, 19 (2). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=339643529001.

PNUD. (2013). Informe sobre Desarrollo Humano. El ascenso del sur: Progreso humano en un mundo diverso. Recuperado de https://www.undp.org/content/dam/venezuela/docs/undp_ve_IDH_2013.pdf

Salvador, P. (2007). Valores educativos y convivencia. España: editorial Club Universitario.

Vara, A. (2010). Desde la idea hasta la sustentación (2da Edición). Lima USMP.

Published

2020-06-30

How to Cite

Rosales Llontop, R., Guizado Oscco, F., Salvatierra Melgar, Ángel, Juño Príncipe, K. M., & Mescua Figueroa, A. C. (2020). Personal development program for skills development social in high school students. PsiqueMag, 9(1), 102–117. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i1.2497

Issue

Section

Research Articles