Psychometric properties of the Ambivalent Sexism Inventory in Peruvian students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i1.2496

Keywords:

Ambivalent sexism, Psychometry, Validity, Reliability

Abstract

The present investigation was oriented to establish the psychometric properties of the Inventory of ambivalent sexism (ASI) in young people from technical educational institutions of the Huaral district, the type of study that was used was instrumental, we worked with a census sample, which included 1000 students, from ages between 18 to 30 years. The inventory items analysis was performed, yielding values greater than 0.3, the exploratory factor analysis (EFA) was performed, where the union of 5 factors was demonstrated, which show 51.1% of the total variance. the confirmatory factor analysis (CFA) of the second order, where good adjustment indices are evident, in addition, an adequate inventory reliability was obtained, Cronbach's alpha coefficient of 0.868 and Omega coefficient of 0.869. In conclusion, it was established that the ASI has adequate psychometric properties, and it turns out to be a valid and reliable instrument for its application within the established population.

References

Ato, M.; López, J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29 ( ), 1038-1059.

Costa, P., Oliveira, R., Pereira, H. & Leal, I. (2015). Adaptação dos Inventários de Sexismo Moderno para Portugal: O Inventário de Sexismo Ambivalente e o Inventário de Ambivalência em Relação aos Homens. Psicologia Reflexão e Crítica, 28(1), 126-135.

Escobedo, M., Hernández, J., Estebané, V. y Martínez, G. (2016). Modelos de Ecuaciones Estructurales: Características, Fases, Construcción, Aplicación y Resultados. Revista Ciencia & Trabajo, 18 (55), 16-22.

Fernández, S., Arias, W. y Alvarado, M. (2017). La escala de sexismo ambivalente en estudiantes de dos universidades de Arequipa. Av.psicol. 25 (1), 85-96.

Glick, P. & Fiske, S. (1996). The Ambivalent Sexism Inventory: Differentiating hostile and benevolent sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 70 (3), 491-512.

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2017). Perú: indicadores de violencia familiar y sexual. Recuperado de https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1465/libr o.pdf

León-Ramírez, B. & Ferrando, P. (2013). Assessing sexism in a sample of Mexican students: A validity analysis based on the Ambivalent Sexism Inventory. Anuario de Psicología, 43(3), 335-347. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97030658005

Ministerio de la Mujer y Poblaciones Vulnerables. (Julio, 2018). Programa Nacional contra la violencia familiar y sexual, informe estadístico, violencia en cifras. Recuperado de https://www.mimp.gob.pe/files/programas_nacionales/pncvfs/publicaciones/informe- estadistico-04-2018_PNCVFS-UGIGC.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2016). Género y salud de la mujer, hallazgos por país. Recuperado de http://www.who.int/gender/violence/who_multicountry_study/fact_sheets/per/es/

Parodi, F. (2017). Adaptación del inventario de sexismo ambivalente para adolescentes de secundaria - San Juan de Lurigancho, Lima. (Tesis de Licenciatura). Universidad César Vallejo, Perú.

Pobea, M. (2015). La encuesta. [Diapositivas]. Cuba: Sala de lectura digital David Wald.

Rodríguez, J. (2017). Propiedades psicométricas del inventario de sexismo ambivalente en los pobladores del Asentamiento Humano Pesqueda. (Tesis de Licenciatura). Universidad César Vallejo, Perú.

Sánchez, P. (2009). ¿Qué es el sexismo? Recuperado de https://diversidad.murciaeduca.es/orientamur/gestion/documentos/definicion_de_sexismo.pdf

Vaamonde, J., & Omar, A. (2012). Validación argentina del inventario de sexismo ambivalente. Alternativas en Psicología, 16(26), 47-58.

Published

2020-06-30

How to Cite

Manrique Tapia, C. R., & Muñoz Buratovich, A. F. (2020). Psychometric properties of the Ambivalent Sexism Inventory in Peruvian students. PsiqueMag, 9(1), 89–101. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i1.2496

Issue

Section

Research Articles