Validation of neuropsychological personality scanning in a clinical sample of patients with mixed anxiety-depression disorder

Authors

Keywords:

validity, reliability, neuropsicological scanning, informational model

Abstract

The objective of this research is to determine the validity and reliability of neuropsychological Scanning Personality (SNP). in patients’ clinical sample with Mixed Disorder Anxiety - Depression before diagnosed throuhh of the Test of Zung and to establish the correlation and concurrent validity with the NEOPIR (Eysenk revised).The instrument used is the Scale: Scanning neurospicológico of the Personality,original version, based on the theoretical model informacional (Ortiz, 1994, 1997, 2004, 2004b)For the analysis of the information there were in use the SPSS Version 18, coefficient Cronbach’s Alpha, Construct validity by correlation item-test for temperament, intellect and Character , Pearson correlation, and concurrent validity with the revised Test Eysenk (NEOPIR). We found that the Scale SNP has content and construct validity of, demonstrating indices of validity and reliability of 0.9 in Total Scale in what in terms of its internal consistency, For temperament of 0.7 , 0.8 for intellect , and 0.7 for the character in the measurement of the structural components of the personality of our patients. Likewise in the qualitative analysis we have that the clinical findings of the patients with F41.2 correlate with the descriptive typologies and characteristics in Scanning of the three components structural of the personality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Díaz, M. (2009) Curso Taller Avanzado. Técnicas y métodos de Investigación Científica. Lima: Manual UPCH.

García, P., Llaja, V., Sarria, C, & Col. (2009). Aptitudes cognitivas y estrategias de memorización secuencial de los alumnos de un Centro Educativo privado de Comas. Revista de Investigación en Psicología. Instituto de Investigaciones Psicológicas de la UNMSM, 12 (1), 45-59

Godoy, J. (1999) Psicología de la Salud: delimitación conceptual. En Simón, M. (1999) Manual de psicología de la Salud. Madrid: Biblioteca Nueva.

Hernández, Fernández & Baptista (2010). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.

Jimenez, L. (2000). Escala Psiconeurologica en niños aplicada a la familia. Revista Cultura, 4 (20), 46-52.

Llaja, V., Sarria, C., García, P. (2008). Déficit cognitivos en la enfermedad de Parkinson interpretados bajo el modelo informacional de la Personalidad. Revista de la Academia Peruana de Neurociencias del Perú, 1 (1).

Llaja, V., Paredes, A. (2011). Evaluación neuropsicológica del delirio y la incidencia de los factores de riesgo en pacientes de Cuidados Intensivos del HNERM. Lima: Revista del Cuerpo Médico del Hospital Rebagliati, 2 (1), 32-36.

Luria , A. R. (1974) El cerebro en Acción. Barcelona: Fontanella.

Luria ,A. (1980) Neuropsicología de la Memoria. Madrid: Blume.

Naper, E., Svebak, S., & Gotestam, K. G. (2004). Un estudio descriptivo de Personalidad en estudiantes de Secundaria (16-19 años). Europea. Journal of Psychiat, 18 (3), 152-161.

Ortiz, P. (1996). La formación de la Personalidad. Lima: Dimaso Editores.

Ortiz, C. P. ( 2004). Cuadernos de Psicobiología Social 6. El nivel Consciente de la Actividad Personal. Lima: Talleres Gráficos. U.N.M.S.M.

Ortiz, C. P. (1998) El Nivel Consciente de la Memoria. Fondo Editorial de la Universidad de Lima. Lima.

Ortiz, P. (1994). El Sistema de la Personalidad. Lima: Talleres Gráficos. U.N.M.S.M.

Ortiz,P. (2008). Educación y formación de la Personalidad. Lima. Fondo Editorial de la Universidad de Ciencias y Humanidades.

Ortiz. C. P. (2004) Cuadernos de Psicobiología Social. Introducción a la Psicobiología del hombre. Lima: Talleres Gráficos .U.N.M.S.M.

Reynolds, C. R. & Hickman, J.A. (2004) Draw-A-Person Intellectual Ability Test for Children,Adolescents, and Adults (DAP:IQ). Austin: PRO-ED. Lindgren.

Richman, L. C., & Lindgren, S. D. (1980). Patterns of intellectual ability in children with verbal deficits. Journal of Abnormal Child Psichology, 8, 65-75.

Rourke, B. P. (Ed.) (1985). Neuropsychology of learning disabilities. New York: Guilford Press.

Lindgren, S. D., & Richman, L. D. (1984). Inmediate memory functions verbally deficient reading-disabled children. Journal of Learning Disabilities, 17, (222- 225).

Sarria, C., García, P., & Llaja, V. (2008). Compendio de Neuropsicología clínica. Pesquisas neuropsicológicas. Lima: CEPREDIM.UNMSM.

Sarria, C. Llaja, V. García , P. Salazar, M.(Julio, 2011) Validación del Scanning Neuropsicológico de la Personalidad en estudiantes universitarios. Revista de investigación, 14 (1), 261-273.

Sarria, C.,García, P. & Llaja, V. (2008). Test de Percepción Visomotor de Benton Revisado. Lima: CEPREDIM. UNMSM.

Takeuchi ,Y. (setiembre, 2006). Resultados de la Escala de Zung para ansiedad en pacientes con cefalea primaria. Biblioteca Digital Universidad ICESI. Recuperado de http://hd/.hardle.net/1090614408

Published

2014-12-30

How to Cite

Llaja Rojas, V., Sarria Joya, C., & García Pizarro, P. (2014). Validation of neuropsychological personality scanning in a clinical sample of patients with mixed anxiety-depression disorder. PsiqueMag, 3(1), 119–132. Retrieved from https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/106

Issue

Section

Research Articles