Use of the virtual classroom and learnig mathematic in primary students of a state educational institution in Lima
DOI:
https://doi.org/10.18050/ucv-hacer.v10i1.576Keywords:
Virtual classroom, Virtual incorporation of students, Teaching dynamization, Learning achievements, MathematicsAbstract
The purpose of the article is to demonstrate the relationship between the use of the virtual classroom and the learning of mathematics in primary school students from a public educational institution in Lima, Peru. The study was developed according to the Positivist paradigm, taking the Quantitative approach. It corresponds to the basic type, non-experimental correlational design. The sample was represented by 120 sixth grade students, chosen intentionally, not probabilistically. To measure the variable: use of the virtual classroom, the survey technique was applied and, as an instrument, a questionnaire that measures the dimensions: incorporation of students, dynamization of teaching and achievements in virtual learning; presents a reliability of 0.972 (Cronbach's alpha). To measure the variable: learning of mathematics, a knowledge test was carried out, with 25 items (dichotomous scale), in the dimensions: mathematizes situations, communicates and represents mathematical ideas, develops and uses strategies. It has a reliability of 0.61 (Kuder-Richardson). Both instruments are valid (criteria of judges). The existence of a positive and significant relationship between the use of the virtual classroom and the learning of mathematics is reported (r = 0.825, where p value <0.05) in students of the sixth grade of Primary Education of the Educational Institution " María Reina” from Cercado of Lima, Peruvian. Likewise, there are positive and significant correlations between the virtual incorporation of students (r = 0.803), dynamization of teaching (r = 0.769) and achievements in virtual learning (r = 0.790) with the learning of mathematics.
References
Ausubel, D. (1976). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.
Bilbao, M., Crespo, T., Andreu, N. y Santana, L. (2019). Concepción de la evaluación del aprendizaje en el aula virtual. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 2(29), 1-27. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/542/943
Bravo, L. (2016). El aprendizaje de las matemáticas: Psicología cognitiva y neurociencias. Rev. Investig Educrea, 7, 11-29. https://educrea.cl/el-aprendizaje-de-las-matematicas-psicologia-cognitiva-y-neurociencias/
Caseres, E. (2014). Aprendizaje de conceptos y procedimientos matemáticos en un contexto educativo universitario de semipresencialidad: una perspectiva desde el pensamiento complejo. [Tesis doctoral de la UCLA-UNEXPO-UPEL, Barquisimeto, Venezuela]. https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:yWx_i_fVXDcJ:https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6521685.pdf&cd=2&hl=es-419&ct=clnk&gl=pe
Caseres, E. A., Pereira, Z. y Pereira, L. C. (2019). Efecto del foro virtual sobre el aprendizaje de Cálculo Diferencial. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(30), 1-11. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1607-40412019000100130&script=sci_abstract#:~:text=El%20an%C3%A1lisis%20intragrupal%20a%20partir,aprendizaje%20del%20grupo%20de%20control.
Caseres, E., Pereira, Z., Montero, A. e Izquierdo, H. (2015). Aprendizaje de la matemática bajo la modalidad semipresencial: una visión desde los estudiantes de ingeniería UCLA-DCYT. Revista Gaceta Técnica, 14(1), 5774. http://bibvirtual.ucla.edu.ve/db/psm_ucla/edocs/gt/gt14/articulo4.pdf
Colina, M. y Gutiérrez, M. (2013). Aplicación de un entorno virtual de aprendizaje para el desarrollo de competencias en la unidad curricular completación de pozos. Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Ciencias Sociales, 16(9), 67-89. http://ojs.urbe.edu/index.php/redhecs/article/view/519
Díaz, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. México: Mc. Graw Hill.
Farias, D. y J. Pérez, Motivación en la Enseñanza de las Matemáticas y la Administración. Revista Formación Universitaria, 3(6), 33-40. https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v3n6/art05.pdf
Gardner, H. (1983). Estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. http://educreate.iacat.com/Maestros/Howard_Gardner_-_Estructuras_de_la_mente.pdf
Gonzáles, L. (2019). El Aula Virtual como Herramienta para aumentar el Grado de Satisfacción en el Aprendizaje de las Matemáticas. Revista Información Tecnológica, 30(1), 203-214. https://www.scielo.cl/pdf/infotec/v30n1/0718-0764-infotec-30-01-203.pdf
González, F. (2005). Algunas cuestiones básicas acerca de la enseñanza de conceptos matemáticos. Fundamentos en Humanidades, 7(11), 37-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2004433
Lugo, M. y Kelly, V. (2010). Tecnología en educación ¿Políticas para la innovación? http://www.udelas.ac.pa/biblioteca/librospdf/Documento_Tecnologia_en_educ_Lugo_Kelly.pdf
Luján, M. y Salas, F. (2009). Enfoques teóricos y definiciones de la tecnología educativa en el siglo XX. Actualidades Investigativas en Educación, 9(2), 1-29. https://doi.org/10.15517/v9i2.9545.
Márquez, G. (2007). Efecto Diferencial e Interactivo de tres modalidades instruccionales y del conocimiento previo sobre el aprendizaje del Cálculo Integral. [Tesis doctoral de la UCLA-UNEXPO-UPEL, Barquisimeto, Venezuela].
Martínez, T. (2002). Estimulación Cognitiva: Guía y material de intervención. http://www.acpgerontologia.com/documentacion/estimulacioncognitiva.pdf
Mesa, G. y Bedoya, J. (2011). Estimulación cognitiva para mejorar las competencias matemáticas de los estudiantes de la Universidad Cooperativa de Colombia. Revista Científica Pereira, 9(16), 138-151. https://www.academia.edu/32549046/Estimulaci%C3%B3n_cognitiva_para_mejorar_las_competencias_matem%C3%A1ticas_de_los_estudiantes_de_la_Universidad_Cooperativa_de_Colombia_Pereira
Moreira, M. (2004). Introducción a la Tecnología Educativa. Manual Electrónico. España: Universidad de La Laguna. https://campusvirtual.ull.es/ocw/file.php/4/ebookte.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos - OCDE (2007). La comprensión del cerebro. El Nacimiento de una ciencia de aprendizaje. https://www.upla.cl/inclusion/wp-content/uploads/2015/06/Brain-PDF-Spanish.pdf
Orru, S. (2003). Reuven Feurstein y la Teoría de la Modificabilidad Cognitiva Estructural. Revista de Educación,(332), 33-54. https://www.mecd.gob.es/dctm/revistadeeducacion/articulosre332/re3320311443.pdf?documentId=0901e72b81256ae0
Ortiz, N. (2019). Programa de Estimulación Cognitiva Matemática (PECM). Revista Internacional de Aprendizaje en ciencia, Matemáticas y Tecnología, 6(2), 51-58. https://journals.eagora.org/revEDUMAT/article/view/1999/1307
Pascual, A. (2011). Characterizing brain cortical plasticity and network dinamics acrossthe age. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10548-011-0196-8
Ramos, M. (2014). Influencia del Proyecto Inteligencia Harvard en el desarrollo cognitivo de alumnos de primaria. Revista de Asociación de Inspectores de Educación de España, 1(22), 1-35. https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/48/48
Regueyra, M. (2011). Aprendiendo con las TIC: una experiencia universitaria. Actualidades Investigativas en Educación, 11, 1-29. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/10230
Rivera, L., Fernández, K., Guzmán, F. y Eduardo, J. (2017). La aceptación de las TIC por profesorado universitario: Conocimiento, actitud y practicidad. Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-18. http://www.rev istas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/7727/11483
Rojas, L. y Suarez, L. (2018). Estrategia didáctica de aprendizaje de la lógica matemática para estudiantes virtuales a través del apoyo de la herramienta tic “Truth Table”. Investigación e Innovación en Ingenierías, 6(2), 78-88. https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/innovacioning/issue/view/209
Serrano, M. y Tormo, R. (2000). Revisión del Programa de Desarrollo Cognitivo. Programa de Enriquecimiento Instrumental. PEI. Revista electrónica de investigación y evaluación educativa. http://personales.unican.es/salvadol/programas/materiales/programas_desarrollo_cognitivo_RELIEVE v6n1_1.pdf
Torres, I., Rojas, M. y Carballé, R. (2018). El aula virtual: espacio para promover estrategias de aprendizaje. Revista Infociencia, (22), 1-12.
Troncoso, O., Cuicas, M. y Debel, E. (2010). El modelo b-learning aplicado a la enseñanza del curso de matemática en la carrera de ingeniería civil. Actualidades Investigativas en Educación, 10(3), 1-28. https://doi.org/10.1551 7/aie.v10i3.10151.
Valera, O. (2003). Las corrientes de la psicología contemporánea: revisión crítica desde sus orígenes hasta la actualidad. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.https://books.google.com.pe/books?id=nqcsEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.