Game as a strategy to develop counting skills in three-year-olds
DOI:
https://doi.org/10.18050/revucvhacer.v13n2a4Keywords:
Playful games, Counting ability, StimulationAbstract
In this scientific information, it was proposed to determine the influence of games on the stimulation of counting skills in three-year-old children of the Institución Educativa Inicial N°120 Niño de Jesús. Quantitative approach with a preexperimental design - applied equally, the sample population was made up of 22 infants, as well as non-probabilistic sampling was used, and as a data collection technique for systematic observation, the data found were recorded in a tab instrument. observation to evaluate the counting ability, which was made up of five dimensions with a total of 10 items developed by Hernández 2019, which was validated through the judgment of two experts who mentioned that the instrument was acceptable and suitable to be applied. In the same way, it had a reliability of 0.70, which confirms that it reliably measures counting skill. In the same way, the Wilcoxon test was used, which gave a result of p-value less than 0.05, which leads to the conclusion that the proposed workshop “I learn by playing” improves the counting skill in three-year-old children. the Educational Institution N°120 Niño de Jesús, Chiclayo, then the difficulty indices of the counting skill are effectively reduced.
References
Argello, F., Nájera, B. M., Caballer, E., & Rodríguez, J. (2017). Mathematical-pedagogical model on numerical skills, in order to increase the development of knowledge in eighth grade students of the “Dr. Francisco Huerta Rendón”, located in the Guayaquil canton, Guayas Province, periodo 2020-2021. Polo del conocimiento, 7(2), 1737-1750. https://doi.org/10.23857/pc.v7i2.3676
Arias, J. (2020). Diseño y Metodología de la Investigación. México. Enfoques Consulting EIRL
Asencios, Y. (2021). Uso de materiales didácticos en el área de Matemática en la I.E.I. Nº 411 de Conín, Pontó. [Tesis de pregrado,
Universidad Católica Sedes Sapientiae]. https://repositorio.ucss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14095/900/Trabajo%20Acad%C3%A9mico%20-%20Asencios%20Robles%2C%20Yolanda%20Violeta_compressed.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Asencios, S. (2022). Estrategias didácticas para desarrollar el pensamiento crítico en estudiantes del nivel inicial de una institución educativa del distrito de Puente Piedra, Lima. [Tesis de pregrado, Universidad San Ignacio de Loyola]. https://repositorio.usil.edu.pe/entities/publication/ee2f9d34-2c68-43b3-bafe-4f89f4e6a5fb
Belletich, E. (2018). A dónde van las matemáticas en el Perú. https://www.udep.edu.pe/hoy/2016/03/a-donde-van-las-matematicas
Bermejo, V. (2004). Cómo enseñar matemática para aprender mejor. Madrid: Editorial CCS. Alcalá.
Caballero, G. (2021). Las actividades lúdicas para el aprendizaje. Revista polo del conocimiento, 6(4),1-19. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2615
Cabrera, M. y Delgado, M. (2021). Desempeño docente en el desarrollo de competencias matemáticas en educación preescolar: una
revisión sistemática. Hacedor, 5(1), 80–92. https://revistas.uss.edu.pe/index.php/HACEDOR/article/view/1619
Celi, S., Sánchez, V., Quilca, M., & Paladines, C. (2021). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de educación inicial. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 5(19), 826–842. https://doi.org/10.33996/
revistahorizontes.v5i19.240
Cajahuaman, G., Lindo, R. & Huayta, Y. (2021). Estrategias lúdicas en estudiantes de cinco años: Una revisión sistemática. Revista Igobernanza, 4(15), 33-53. https://igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/126
Cañadas, M. & Castro, C. (2020). Pensamiento numérico en edades tempranas. Revista índex Enda. Edma 0-6: Educación matemática en
la infancia, 2(2), 1–11. https://doi.org/10.24197/edmain.2.2013.1-11
Encalada, P. (2019). Estrategias lúdicas para el desarrollo de nociones de cantidad y número en el nivel inicial 2, de la Escuela de Educación Básica Carlos Rigoberto Vintimilla, de la comunidad de Vendeleche, del cantón Cañar, año lectivo 2018-2019. [Tesis de pregrado, Universidad Santo Tomás]. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/17895
Gelman, R. & Gallistel, CR (1978). The child’s understanding of number. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2018). Metodología de la Investigación. México. Mc Graw Hill Educación. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Mallqui, Y. (2021). Estrategias lúdicas para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de una institución educativa pública inicial, Cuzco, 2021. [Tesis de pregrado, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/69037
Medina, C. (2020). Juegos tradicionales para desarrollar la habilidad de conteo en las niñas de 5 años de edad de la Institución Educativa
N°11521 “María de Lourdes” del distrito de Pomalca - Chiclayo. [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo]. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/18576/2019clarizapineda.pdf
Miranda, F., Espinosa Rodríguez, J, López, F, y Romero, S. (2018). ¿Cómo Cuentan cuando Cuentan? Cardinalidad en Niños de Preescolar.
Acta de investigación psicológica, 8(3), 25-35. https://www.scielo.org.mx/pdf/aip/v8n3/2007-4719-aip-8-03-25.pdf
Montessori, M. (1956). Estudio Introductorio. Ideas generales sobre mi método. Losada. Buenos Aires.
Pineda, C. (2019). El conteo como estrategia pedagógica para el desarrollo del pensamiento matemático de los estudiantes del grado jardín del nivel preescolar del colegio Colombo Británico del municipio de Envigado. [Tesis de pregrado, Universidad Santo Tomás].
https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/18576/2019clarizapineda.pdf
Piaget, J. (1981). La teoría de Piaget. Journal for the Study of Education and Development, 4, 13- 54. https://www.tandfonline.com/doi/
abs/10.1080/02103702.1981.10821902?journalCode=riya20
Siegenthaler Hierro, R., Casas, A. M., Mercader Ruiz, J., & Herrero, M. J. P. (2017). Habilidades matemáticas iniciales y dificultades matemáticas persistentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 233-242. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349853365024.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sujeily Lizbeth Aguilar Panta, Ada Rosario Calle Yasumura, Cinthia Tocto Tomapasca, Mayra Russel Del Carmen Nazario Urbina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.