Learning styles. Its evaluation in students of the Bachelor’s degree in Artistic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/revucvhacer.v12n3a2

Keywords:

Learning, Learning styles, CHAEA

Abstract

This article addresses learning styles and their evaluation through the Honey Alonso Learning Styles Questionnaire (CHAEA) in students of the Bachelor of Arts Education, starting from a general perspective of the term learning and the classifications of learning style, to later particularize in the CHAEA as an evaluation instrument in artistic educators. This research aims to describe the learning styles of the students of the Bachelor of Arts Education, thus contributing to the improvement of the quality of the teaching-learning process. The quantitative methodology is assumed in its descriptive expression since it seeks to specify the properties, characteristics and profiles of groups that are subjected to an analysis based on the use of methods
and techniques of the theoretical and empirical level. A sample of forty-four students was selected through the intentional non-probabilistic method, who were studying at the governing center of the same; the Central University Marta Abreu de las Villas, Santa Clara, Cuba. It is considered that the CHAEA, as a learning assessment instrument, is a valid tool for determining the needs and potential of the aforementioned students.
Keywords: learning, learning styles, CHAEA

References

Albert, J. S. C., & León, G. F. (2005). El estudio de los estilos de aprendizaje desde una perspectiva vigostkiana una aproximación conceptual. Revista Iberoamericana de Educación, 37(1), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie3712731

Alonso, C. M., Gallego, D. J. & Honey, P. (2007). Los Estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora (A. Villa, Ed. 7ma ed.). Ediciones Mensajero. https://www.researchgate.net/profile/Domingo-Gallego/publication/311452891_Los_Estilos_de_Aprendizaje_Procedimientos_de_diagnostico_y_mejora/links/5847158708ae8e63e6308a5d/Los-Estilos-deAprendizaje-Procedimientos-de-diagnostico-y-mejora.pdf

Astudillo, H. J. T., Maldonado, H. P. A. & Torres, M. L. M. (2018). Estrategias y estilos de aprendizaje y su relación con el rendimiento académico en estudiantes universitarios de Psicología Educativa Revista Killkana Sociales 2, 9-16, 2. https://doi.org/https://doi.org/10.26871/killkana_social.v2i2.292

Azpiazú, P. O. L. & Seide, E. G. (2017). Estilos de aprendizaje y autoeficacia académica. Revista de Estilos de Aprendizaje, 9, 92 -111, 18. https://doi.org/10.55777/rea.v10i19.1071

Barría, V., Martínez, R. & Robledo, H. (2022). Estilos de aprendizaje y metacognición en la Práctica Profesional. Praxis & Saber, 13(35), e1 4460. https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n35.2022.14460

Carruitero, F., Martínez, H., Benites, T., Rojas, V. & Medina, G. (2022). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico de los alumnos de la facultad de derecho y ciencia política de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. In Crescendo, 13 23-31, 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8915802

Cardozo, L. A., Sotelo, E. M., Jiménez, J. M., Rivera, D. A. V. & Vega, M. A. P. (2018). Identificación de los Estilos de Aprendizaje: Estudiantes universitarios de entrenamiento deportivo de jornadas diurna y nocturna. Educación Física y Ciencia, 20(4), e060. https://doi.org/10.24215/23142561e060

Cid, F. M. (2015). CHAEA-36: Adaptación del Cuestionario Honey-Alonso de Estilos de Aprendizaje para estudiantes de Educación Física de Chile. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 18, 1134-1152,3. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=70069

Egaña, M. L. D., Revuelta, M. J. C. & González, P. G. (2018). Análisis de las herramientas de medición de los Estilos de Aprendizaje. Revista de Educación, 381, 97-131. https://doi.org/10.4438/1988-592XRE-2017-381-382

Garza, M. D. R. R., Salazar, M. F. S., Villarreal, J. J. & Olague, R. I. E. (2016). Análisis de los estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios del área de la salud. Revista de Estilos de Aprendizaje, 9, 54-74, https://doi.org/10.55777/rea.v9i17.1047

Hoffmann, A. F., Abal, F. & Liporace, M. F. (2020). Honey-Alonso Learning Styles Questionnaire: New psychometric evidences in Argentinean population. Acta Colombiana de Psicología, 23(2), 328-338. http://doiorg/10.14718/ACP.2020.23.2.1

Marcén, J. F. E., Soria, M. S. & Sánchez, M. G. (2018). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico: diferentes herramientas, diferentes resultados. Fundación Educación Médica, 21, 173-180, https://dx.doi.org/10.33588/fem.214.954.

Miranda, V. H. T., Gutiérrez, O. G. H., Calderón, C. A. A. & Hidalgo, M. L. M. (2021). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Caso de estudio Escuela de Mecánica de Fluidos de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Revista Conrado, 17(79), 293-302. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000200293

MES. (2016). Documento Base para el diseño de los Planes de estudio “E”. La Habana.

Ocharán, M. d. C. V. & Videira, W. J. L. (2017). Relación entre los estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de Enfermería y Nutrición Humana de la Universidad Peruana Unión, Lima, 2016. [Tesis de pregrado, Universidad Peruana Unión]. Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12840/420

ONU. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe In (Vol. LC/G.2681- P/Rev.3). Santiago.

Talavera, I., Zela, C., Parillo, E. & Pacompia, V. (2021). Estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios. Un estudio comparativo en una universidad pública del Perú. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 7, 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8385895

Simons, D. C., Simons, B. C., Lavigne, M. J. L. & Gómez, M. S. (2001). Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. Universidad Pedagógica Enrique José Varona.

Tocci, A. M. (2015). Caracterización de Estilos de aprendizaje en alumnos de ingeniería según el modelo de Felder y Silverman. Revista de Estilos de Aprendizaje, 8, 101-118, 16. https://doi.org/10.55777/rea.v8i16.1019

Published

2023-07-03

How to Cite

Domínguez Ortiz, E., & Martínez Morales, P. Ángel. (2023). Learning styles. Its evaluation in students of the Bachelor’s degree in Artistic Education. UCV Hacer, 12(3), 19–30. https://doi.org/10.18050/revucvhacer.v12n3a2

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.