Skills for life in adults from Ecuador: an instrumental, descriptive and comparative study
DOI:
https://doi.org/10.18050/revucvhacer.v12n2a4Keywords:
Habilidades para la vida, Cognitivas, Emocionales, Sociales, PsicometríaAbstract
Understanding life skills as a set of behaviors that make a person an entity capable of coping with life’s challenges, the present study aimed to determine the psychometric properties of a scale to measure life skills; characterize life skills in adults in Ecuador and determine if there are significant differences in populations according to sex. Instrumental, descriptive and comparative. 447 adults from Ecuador, Guayaquil participated in the research, an instrument designed by the authors was applied to the appropriate ones. At the instrumental level, adequate validity indicators will be acquired and reliability, as well as an ideal scale for the population under study (low, medium and high diagnostic categories). At a descriptive level, it was found that the level of these skills predominates at a low level (34.5%). Finally, at a comparative level, it was found that there are significant differences (p<0.05) in life skills according to gender. As a conclusion, it is established that the instrument has adequate psychometric properties, that the level of life skills is low and they differ according to sex.
Keywords: life skills, cognitive, emotional, social, psychometrics.
References
Abren, J. (2012). Constructos, Variables, Dimensiones, Indicadores & Congruencia.
Alfaro, L. B., Sánchez, M. E., Andrade, P., Pérez, C. y Montes, A. (2010). Habilidades para la vida, consumo de tabaco y alcohol en adolescentes. https://cutt.ly/hBQ2y7i
Argumedo, D., Nóblega, M., Bárrig, P., & Otiniano, F. (2019). Criterios Homologados de Investigación en Psicología (CHIP) Investigaciones instrumentales Versión 2.0. Departamento de psicología. https://bit.ly/3SVbAf2
Aste, E. G., Académica, V., García, V. G., Administrativo, V., & Reátegui, F. E. (2013). Baremos de pruebas psicológicas: Niños y adolescentes.
Ballena, C. L., Cabrejos, L., Dávila, Y., Gonzales, C. G., Mejía, G. E., Ramos, V., & Barboza, J. J. (2021). Impacto del confinamiento por COVID-19 en la calidad de vida y salud mental. Revista del Cuerpo Médico Hospital Nacional Almanzor Aguinaga Asenjo, 14(1), 87-89. https://doi.org/10.35434/rcmhnaaa.2021.141.904
Bradley Hospital. (2020). COVID-19 y cómo afecta nuestra vida cotidiana.
Campas, M. A. S., Santana, C. M. R., Montoya, R. E. A., & Río, J. M. del. (2018). Propiedades psicométricas del Test de Habilidades para la Vida en una muestra de jóvenes mexicanos, UNIFE, 26(2), 1-8. https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/
article/view/1193
Cardozo, G., Dubini, P., Fantino, I., & Ardiles, R. (2011). Habilidades para la vida en adolescentes: Diferencias de género, correlaciones entre habilidades y variables predictoras de la empatía. Psicología desde el Caribe, 28, 107-132. http://www.scielo.org.co/pdf/psdc/n28/n28a06.pdf
Carrillo, S.-M., Rivera, D., Forgiony, S., Niván, I., Bonilla, N., & Arenas, V. (2018). Habilidades para la vida como elementos en la promoción y educación para la salud en los adolescentes y jóvenes.
Clavero, F. H. (2003). Habilidades cognitivas.
Diaz, L. E. D., Rosero, R. F. R., Melo, M. P. M., & Aponte, D. A. (2013). Habilidades para la vida: Análisis de las propiedades psicométricas de un test creado para su medición. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(2), 1-21. https://www.redalyc.org/pdf/4978/497856283003.pdf
Escobar, J., & Cuervo, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: Una aproximación a su utilización.
Franco, H. A., Londoño, D. A., & Ochoa, D. A. R. (2017). Habilidades para la vida en jóvenes universitarios: Una experiencia investigativa en Antioquia. Katharsis, 24, 157-182. https://revistas.iue.edu.co/index.php/katharsis/article/view/970
Gil, S. (2020). Habilidades sociales. Editorial Flamboyant.
Hernández, D. A. (2020). Promoción de habilidades para la vida en jóvenes con riesgo psicosocial. https://cutt.ly/0BQ0K3M
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (Sexta edición). McGraw-Hill Education.
Herrero, J. (2010). El Análisis Factorial Confirmatorio en el estudio de la Estructura y Estabilidad de los Instrumentos de Evaluación:
Un ejemplo con el Cuestionario de Autoestima CA-14. Psychosocial Intervention, 19(3), 289-300. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592010000300009
López, B., Fernández, I., & Márquez, M. (2008). Educación emocional en adultos y personas mayores. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 6(15), 1-15 https://ojs.ual.es/ojs/index.php/EJREP/article/view/1286
Marroquín, R. (2010). Confiabilidad y Validez de Instrumentos de investigación.
Ministerio de Economía y Finanzas. (2021). Plan Económico de Perú frente al COVID-19. https://cutt.ly/tBQ0XeE
Ministerio de Justicia y Derechos Humanos. (2020). Medidas del Estado argentino para la protección de los Derechos Humanos durante la pandemia del Covid-19.
Moral, J. (2021). Revisión de los criterios para validez convergente estimada a través de la Varianza Media Extraída. Psicología. Avances de la Disciplina. 13(2), 1-17. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862019000200025
Oviedo, H. C., & Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580.
Pedrosa, I., Suárez-Álvarez, J., & García-Cueto, E. (2014). Evidencias sobre la Validez de Contenido: Avances Teóricos y Métodos para su Estimación. Revista Acción Psicológica, 10(2), 1-16. https://doi.org/10.5944/ap.10.2.11820
Ponce, O. A., Maldonado, N. P., & Galán, J. G. (2018). Investigación no experimental y generalización: Bases epistemológicas de las corrientes actuales. https://cutt.ly/6BQ0DZV
Romo, H. L. (1998). La metodología de encuesta. https://biblioteca.marco.edu.mx/files/metodologia_encuestas.pdf
Tejedor, A. del C. (2021). La vida cotidiana en tiempos de la COVID: Una antropología de la pandemia. Los Libros de la Catarata. https://bit.ly/3erLq4E
Terán, G., & Córdoba, N. (2014). Diferencias de género en habilidades sociales en estudiantes universitarios de Argentina. Disertaciones, 7(2), 114-135. https://www.redalyc.org/pdf/5115/511555580006.pdf
Torres, M. (2018). Habilidades sociales.
UNICEF. (2017). Habilidades para la vida. Herramientas para el #BuenTrato y la prevención de la violencia. https://uni.cf/3yzP1Ey
UNICEF. (2021). El impacto de la pandemia covid-19 en las familias con niñas, niños y adolescentes. https://www.unicef.org/argentina/media/8646/file/tapa.pdf
Vargas, J. (2002). Tecnología Psicologica: El momento de la transición. Universidad Nacional Autónoma de México Campus Iztacala. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 5(2). https://bit.ly/3g5ZLo1
Vásquez, I. (2020). Habilidades para la vida: Antídoto para la pandemia. Issuu, 20, 134-139. https://issuu.com/poieticacch/docs/poi_tica20_ii/s/11824754
Ventura, J., & Caycho, T. (2017). El coeficiente Omega: Un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15, 625-627. https://www.redalyc.org/pdf/773/77349627039.pdf
Winter, J. C. F., Dodou, D., & Wieringa, P. A. (2009). Exploratory Factor Analysis With Small Sample Sizes. Multivariate Behavioral Research, 44(2), 147-181. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26754265/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Christian Andrew Chávez Ayala, Naent Susana Farfán Córdova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.