Pure environmental damage and environmental liability for sugar cane burning
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a8Keywords:
Derecho ambiental, Formación de los abogados, Formación ético – valorativa, Formación sobre cultura ambiental, Manejo de las Tics, Nivel de litigaciónAbstract
Environmental law requires specialised training to meet the growing demands of sustainability. Two aspects linked to legal practice in environmental matters are analysed here, namely the level of academic training of lawyers and the level of litigation in environmental law in the Judicial District of Tumbes in the period 2021-2022. The information was collected through a questionnaire (α: 0.980) that was purposively applied to 50 lawyers practising in environmental law. Descriptive statistics were calculated and a hypothesis test based on Spearman's Rho test was performed. The lack of training was evident, with only 50% of the cases showing a high level, reflecting structural deficiencies in the formal and informal education system in the areas of ethical and value formation, training in environmental culture and training in the use of ICTs. The level of litigation in environmental law was high in only 38% of the lawyers, thus also showing shortcomings that condition effective litigation. It was observed that the level of academic training of the lawyers in the environmental field is significantly related to and has an impact on the level of litigation in environmental law (Rho p-value = ≤ 0.05), thus confirming the starting assumption of the research. The correlation test also revealed the dissonance between the ethical and empirical-scientific environmental evidence
levels of lawyers. It is recommended that the Peruvian state monitor the processes of law education in universities.
Keywords: Environmental law, lawyer training, ethical-valuative training, training on environmental culture and
handling of ICTs, litigation level.
References
Antúnez, A. y López, E. (2018). La formación jurídico ambiental mediada por el uso de las Tic. Revista Iberoamericana de Bioeconomía y cambio climático., 4(8), 974–1004. https://revistas.unanleon.edu.ni/index.php/REBICAMCLI/article/view/232.
Arnouil, M., Valencia, J., y Osses, S. (2016). Concepciones Ético-Valóricas en la formación Universitaria del Derecho Ambiental. Reflexión teórica acerca de su inclusión en el currículo de pregrado de las universidades chilenas y colombianas. Atenea, 16(1), 147-167. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-04622016000100014
Baca, V. (2018). El principio de culpabilidad en el derecho administrativo sancionador, con especial mirada al caso peruano. Revista Digital de Derecho Administrativo, 21, 313–344. https://doi.org/10.18601/21452946.n21.13
Báez, J. (2021). Implicaciones para la formación jurídica en complejidad derivadas de la pandemia por coronavirus (COVID-19). Reflexiones y estudio de percepciones en torno al caso mexicano. Revista De Educación Y Derecho, (24), 1-27. https://doi.org/10.1344/REYD2021.24.36296
Báez-Corona, J. (2021). Implicaciones para la formación jurídica en complejidad derivadas de la pandemia por coronavirus (COVID-19). Reflexiones y estudio de percepciones en torno al caso mexicano. Revista de educación y derecho, 24(6), 6-20. https://raco.cat/index.php/RED/article/view/392706
Baraona, J., Carnevali, R., Corral, H. y Vargas, T. (2008). La relación de causalidad. Análisis de su relevancia en la responsabilidad civil y penal. Cuaderno de Extensión Jurídica, 15. https://www.uandes.cl/wp-content/uploads/2019/03/Cuaderno-de-Extensi%C3%B3n-Jur%C3%ADdica-N%C2%B0-15-La-Relaci%C3%B3n-de-Causalidad.pdf
Benayas, J. (2014) Universidad y sostenibilidad. Reflexiones para un debate. ¿La universidad está liderando los cambios necesarios para que la sociedad se comprometa con un futuro más sostenible? https://www.inaecu.com/universidad-y-sostenibilidad-reflexiones-para-un-debate-la-universidad-esta-liderando-los-cambios-necesarios-para-que-la-sociedad-se-comprometa-con-un-futuro-mas-sostenible/
Boyle, A. (2015). Globalizando la responsabilidad ambiental: la interacción entre el Derecho interno y el Derecho Internacional. Revista De Derecho Ambiental, 2(2), 35–52. https://revistaderechoambiental.uchile.cl/index.php/RDA/article/view/36470
Breilh, J. (2013). El vínculo entre producción negligente, débil justicia y ciencia comprada ¿Colusión? Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. Programa Andino de Derechos Humanos, PADH,. 229-236. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/4115
Caballero, D. y Largo, C. (2018). Análisis jurídico de los alcances de las decisiones judiciales que otorgan derechos a contextos ambientales en Colombia. https://bonga.unisimon.edu.co/handle/20.500.12442/3370
Caraballo, L. (2012). Derecho y medio ambiente. Ed. Pablo de la Torrente.
Carreño, V. (2000). El arreglo pacífico de las controversias internacionales en el ámbito de la protección del medio marino contra la contaminación. Revistas y series UN, 16, 39-64. https://dadun.unav.edu/handle/10171/22141
Carruitero, F. y Rojas, V. (2018). Fundamentos de derecho y gestión ambiental. A&C Ediciones Jurídicas. Código Procesal Penal (NCPP). A&C ediciones. https://www.juristaeditores.com/producto/fundamentos-de-derecho-y-gestion-ambiental/
Código Procesal Penal (NCPP). Decreto Legislativo N° 957. https://www.leyes.congreso.gob.pe/Documentos/DecretosLegislativos/00957.pdf
Congreso Nacional del Perú. Constitución Política del Perú (1993). https://pdba.georgetown.edu/Parties/Peru/Leyes/constitucion.pdf
De Araújo Ayala, P. (2018). Constitucionalismo Global Ambiental e os Direitos da Formación académica de los abogados y litigación en derecho ambiental Natureza em A Ecologizaçao do Direito Ambiental Vigente, Rupturas Necessárias, MoratoLeite, J.R. (coordenador), Lumen Juris, 2018. p. 64.
Gallego, J. y Córdoba, M. (2017). Una aproximación a la incorporación de TIC en la formación de abogados. Clínica Jurídica de Interés Público NAULA 3(5), 27-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7471389
García, C. (1996). Situación y principales dinámicas de transformación de la educación superior en América Latina. CRESALCUNESCO.
Gavilanez, L. y Puño, N. (2017). Estudio de la concentración del plomo en el agua del Rio Tumbes Periodo 2012 –2015 como causa de la minería aurífera y su relación con la salud de los pobladores del Caserío de Rica Playa –Tumbes -2016. UCV-Scientia. 9(1). 1-23. http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-SCIENTIA/article/view/1599
Gozaine, N. (2013). La Multidisciplinariedad en la investigación del Derecho. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 1(2), 10–11. https://doi.org/10.37843/rted.v1i2.44
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw -Hill. https://www.icmujeres.gob.mx/wp-content/uploads/2020/05/Sampieri.Met.Inv.pdf
https://doi.org/10.1515/9783110349467
Iglesias J., Betancourt, M. y Jiménez, J. (2020). La dimensión ambiental en la carrera de derecho de la Uniandes, Ecuador: Transversalización en la formación de la cultura jurídica ambiental. Amauta, 18(35), 167-186. file:///C:/Users/fobre/Downloads/Dialnet-LaDimensionAmbientalEnLaCarreraDeDerechoDeLaUniand-7634439%20(2).p
Iglesias, J., Betancourt, M. y Jiménez, J. (2020). La dimensión ambiental en la carrera de derecho de la Uniandes, Ecuador: Transversalización en la formación de la cultura jurídica ambiental. Amauta, 18(35), 167-186. http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/Amauta/article/view/2468
Lloret, J. (2021). Manual de Litigación en Casos Civiles Complejos Medioambientales. Equipo Editorial Ananías Reyes. https://www.cfj.gov.ar/src/img_up/19052021.0.pdf
Medina, R., Franco, M., Yánez, M., Puerta, J., Machado, L. y Viamontes, E. (2018). Doctrina en la enseñanza del derecho con visión transversal desde el Derecho Ambiental. Revista ESPACIOS, 39(09). 13. http://www.revistaespacios.com/a18v39n09/18390913.html
Merchán, E., Mero, K., Renán, C. y Antúnez, A. (2017). Las infotecnologías y a la enseñanza virtual del Derecho. https://www.pensamientopenal.com.ar/system/files/2017/06/doctrina45405.pdf
MINAM (2008). Ley General del Ambiente Nro. 28611. https://www.minam.gob.pe/wp-content/uploads/2013/06/ley-general-del-ambiente.pdf
MINAM (2021). Protocolo sectorial para la protección de las personas defensoras ambientales. Resolución Ministerial N° 134-2021-
MINAM. https://www.gob.pe/institucion/minam/normas-legales/2036882-134-2021-minam
Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía Didáctica. Editorial Universidad Surcolombiana. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf
Ochoa, J. (2018). La formación del profesional de derecho en la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador: una mirada desde el desempeño profesional ambientalista. Opuntia Brava, 10(1), 57-68. http://200.14.53.83/index.php/opuntiabrava/article/view/55
Olazabal, A. (2019). La formación docente digital del profesor de Derecho en Cuba. Revista de educación y derecho 19, 7. 813. https://revistes.ub.edu/index.php/RED/article/view/28396
Pallarés, M. y Chiva, Ó. (2018). El lugar del individuo en la era post-postmoderna. Sociedad, educación y ciudadanía tras la postmodernidad. Pensamiento. Revista de Investigación e Información filosófica, 74(284), 835-852. https://doi.org/10.14422/pen.v74.i282.y2018.004
Peel, J. (2011). Issues in Climate Change Litigation. Carbon & Climate Law Review, 5(1), 15-24. https://www.jstor.org/stable/24324007
Red Colombiana de Formación Ambiental RCFA. (2007). Las ciencias ambientales: una nueva área de conocimiento. Editorial Orlando
Rojas, V. (2017). Factores de la ineficacia en la aplicación del marco legal, administrativo y penal necesario para la protección sostenible del Santuario Nacional Los Manglares de Tumbes. SCIÉNDO, 20(2), 89-101.
Sánchez, A. y López, E. (2018). La formación jurídico ambiental mediada por el uso de las Tic. Revista Iberoamericana de Bioeconomía y Cambio Climático, 4(8), 974-1004. https://doi.org/10.5377/ribcc.v4i8.6713
Sierra, R. (2001). Técnicas de Investigación Social. Teoría y Ejercicios. Paraninfo S.A. https://significanteotro.files.wordpress.com/2017/08/docslide-com-br_tecnicas-de-investigacion-social-r-sierra-bravo.pdf
Torre-Schaub, M. (2018). Le contentieux climatique: quels apports au droit de l’environnement? ou comment fairedu neuf avec de l’ancien [Litigio climático: ¿qué aportes al derecho ambiental? o como hacer nuevo con viejo]. Les archives ouvertes HAL de l'Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne, 6-13. https://hal-paris1.archives-ouvertes.fr/hal-01766096/fr/
UNESCO (2021). Informe sobre los futuros de la educación superior prevé respuestas colectivas y holísticas a los retos mundiales. https://www.iesalc.unesco.org/2021/05/26/informe-sobre-el-futuro-de-la-educacion-superior-preve-respuestas-colectivas-y-holisticas-a-los-retos-mundiales/#:~:text=El%20informe%20es%20el%20resultado,futuro%20para%20todos%20en%202050%3F
Uribe, E. (2015). El cambio climático y sus efectos en la biodiversidad en América Latina. Naciones Unidas. Cepal. https://www.cepal.org/es/publicaciones/39855-cambio-climatico-sus-efectos-la-biodiversidad-america-latina
Vásquez, J. (2009). Quinto Programa Regional Latinoamericano de Capacitación en Derecho y Políticas Ambientales (6º, Santiago, Chile). “El derecho ambiental en la región: su implementación en la justicia, el rol del juez y la jurisprudencia”. Santiago, Chile. http://www.pnuma.org/gobernanza/PonenciasVPrograma.pdf
Wagner, G., y Van, W. (2014). Mass Torts in Europe [Agravios masivos en Europa]. Cases and Reflections, Berlin, München, Boston: de Gruyter.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 UCV Hacer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.