Digital divide and virtual education in the students of an educational institution in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a7Keywords:
Brecha digital, Educación virtual, Tecnología, Habilidades digitales, EconómicaAbstract
The purpose of this article is to demonstrate the influence of the digital divide in virtual education in the students of an educational institution in Ecuador. The study gave rise to the following question: To what extent does the digital divide influence virtual education in students of an educational unit in Ecuador, 2020? To answer this question, it was established as a guideline to determine the influence of the digital divide in virtual education in the students of an educational unit in Ecuador, 2020. The study was carried out using the quantitative method. The type of this research was correlational, using a descriptive-correlational design, a census sampling of 40 students was designated. The instrument to collect the information was the questionnaire, the first on the digital gap and the other on virtual education, applied to the students of this educational institution, the same ones that were validated through the respective matrix. To analyze the information, the Pearson's r statistical test was used, which helps to determine the influence between both variables and verify the hypotheses. The results showed a predominance of the medium digital gap level with 40% and a prevalence of the high virtual education level with 40%. They also determined that there is a revealing correlation between both variables. The correlation index according to Pearson's r coefficient was 0.442** (Sig.= 0.001 < 0.01), which indicates a moderate, direct and revealing correlation at the 0.01 level.
Keywords: Digital divide, virtual education, technology, digital skills, economics.
References
Angulo, E. (2011). Política fiscal y estrategia como factor de desarrollo de la mediana empresa comercial sinaloense. un estudio de caso. En Enciclopedia virtual Eumed.net. Universidad Autónoma de Sinaloa. https://www.eumed.net/tesis-doctorales/2012/eal/indice.htm
Araya, J. (2006). Brecha Digital Regional de Chile. Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/108384
Fredes, C., y Espinoza, S. (2018). Evaluación de un ambiente virtual de aprendizaje de vinificación para estudiantes de enseñanza media y superior en Chile. Revista Electrónica Educare, 22(2), 1–15. https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v22n2/1409-4258-ree-22-02-222.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. 6ta edición. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Martínez C. (2008). La educación a distancia: sus características y necesidad en la educación actual. Educación, 17(33), 7–27. https://doi.org/10.18800/educacion.200802.001
Martínez, D. (2018). La dimensión cultural del desarrollo: su concepción en el trabajo comunitario. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. Scielo, 6(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100014
Martínez, M. (2018). Access and use of information and communication technologies in Mexico: determining factors. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 8(14). https://doi.org/10.32870/pk.a8n14.316
Onrubia, J. (2016). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. Revista de Educación a Distancia (RED), 50, 1–16. https://doi.org/10.6018/red/50/3
Peña, A. (2020). Brecha digital en la Institución Educativa 7087 El Nazareno 2019 [Tesis de doctorado, Universidad César Vallejo]. Universidad César Vallejo repositorio Digital Institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/40176#:~:text=Algunas%20de%20las%20consideraciones%20finales,o%20acortar%20la%20brecha%20digital
Perlaza, M. (2019). Influencia de las competencias digitales en el desempeño docente de una unidad educativa Cumandá-Chimborazo-Ecuador 2018. [Tesis de posgrado, Universidad César Vallejo]. Universidad César Vallejo Repositorio Digital Institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/38248
Ramírez, D. (2014). Las nuevas formas de la exclusión digital. Scielo, 8(15), 85-109. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1870-879X2014000100085&lng=es&nrm=iso
Rodríguez, A. (2006). La brecha digital y sus determinantes. Investigación bibliotecológica, 20(41). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2006000200012#:~:text=La%20brecha%20digital%20y%20sus%20determinantes%2C%20la%20obra%20m%C3%A1s%20reciente,de%20la%20informaci%C3%B3n%20y%20sus
Rodríguez, C. (2021). Brecha digital y su influencia en la educación virtual en los estudiantes de una unidad educativa de Ecuador, 2020 [Tesis de posgrado, Universidad César Vallejo]. Universidad César Vallejo Repositorio Digital Institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/56599#:~:text=Los%20resultados%20mostraron%20un%20predominio,correlaci%C3%B3n%20reveladora%20entre%20ambas%20variables
Salgado, E. (2015). La enseñanza y el aprendizaje en modalidad virtual desde la experiencia de estudiantes y profesores de posgrado [Tesis de posgrado, Universidad Católica de Costa Rica]. Universidad Católica de Costa Rica. https://www.aacademica.org/edgar.salgado.garcia/2.pdf
Sánchez, L., Reyes, A. Ortiz, D. y Olarte, F. (2018). E rol de la infraestructura tecnológica en relación con la brecha digital y la alfabetización digital en 100 instituciones educativas de Colombia. Calidad en la educación, 7(24), 112-144. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652017000200112
Valdez, E. (2017). La educación virtual y la satisfacción del estudiante en los cursos virtuales del Instituto Nacional Materno Perinatal 2017 [Tesis de posgrado, Universidad César Vallejo]. Universidad César Vallejo Repositorio Digital Institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/21504/Valdez_BEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vélez, K. Ortiz, T. y Chávez, M. (2021). Relevancia y dominio de las competencias digitales del docente en la educación superior. Centro de estudios para el perfeccionamiento de la educación superior de Universidad de La Habana, 40(3), 1–15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300020
Zapata, Á. y Cantú, S. (2008). Gestión estratégica de la tecnología en el predesarrollo de nuevos productos. Journal of Technology Management and Innovation, 3(3), 112–122. https://www.redalyc.org/pdf/847/84730311.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 UCV Hacer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.