Psychometric properties of the perceived stress scale in adults aged 20 to 35 years in the city of Chiclayo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n2a7

Keywords:

Estrés percibido, Psicometría, Adultos

Abstract

The main objective of this research was to determine the psychometric properties of the Perceived Stress Scale in
Adults aged 20 to 35 years of the city of Chiclayo, 2021. The study is of a quantitative type of instrumental design,
the sample consisted of 384 adults who They were selected through non-probability convenience sampling. The
results obtained for validity were developed using the Corrected Item Correlation method, the analysis factor,
extraction values and rotated components obtaining significant values, which is considered acceptable in this
investigation. Subsequently, the descriptive analysis of the items was carried out, which showed indicated indices of
the mean, standard deviation, variance, the coefficient of asymmetry and Fisher's kurtosis; which indicates that all the
reactants have a normal distribution. Furthermore, the reliability analysis was performed using Cronbach's Alpha
Coefficient of 0.806 and Spearman Brown's two-halves method of 0.867. Finally, the percentile scale parameters
were estimated in the following categories: Never or almost never stressed (2-24), occasionally stressed (28-47),
frequently stressed (52-72) and very frequent stressed (82-100), in which the measurement of the variable is
guaranteed. Thus concluding that the PSS-14 has adequate psychometric properties to evaluate the variable.
Keyword: Perceived stress, psychometrics, adults.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ato, López y Benavente (2013) Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Universidad de Murcia, España. https://revistas.um.es/analesps/article/view/analesps.29.3.178511/152221

Becerra, T. (2020). Estrés laboral y calidad de vida en tiempos de pandemia en docentes de escuelas con quintil-Cajamarca. Universidad privada Antonio Guillermo Urrelo facultad de Psicología. http://repositorio.upagu.edu.pe/bitstream/handle/UPAGU/1388/Becerra%2c%20T.%20Y.%20%282020%29.%20Estres%20laboral%20y%20calidad%20de%20vida%20en%20tiempos%20de%20pandemia%20en%20docentes%20de.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bustillos, M. (2019) “Adaptación de la Escala de Estrés Percibido (EEP-10) en usuarios de una clínica ocupacional en Lima”. Universidad César Vallejo. Lima Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/51552/Bust%C3%ADos_PMA-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Campo, A.; Oviedo, H. y Herazo, E. (2014). Escala de Estrés Percibido-10: desempeño psicométrico en estudiantes de medicina de Bucaramanga, Colombia. Instituto de Investigación del Comportamiento Humano. Bogotá, Colombia. https://revistas.unal.edu.co/index.php/revfacmed/article/view/43735/50115

Colegio de Psicólogos de Perú (2021). Código de ética profesional del psicólogo peruano.https://sipsych.org/wp-content/uploads/2015/09/Peru_-_Codigo_de_Etica.pdf

Chávez, W (2018) Construcción y validación de una escala de ansiedad para adultos de 20 a 44 años residentes en Independencia, 2018.Universidad Cesar Vallejo. Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/29842/Chavez_LWE.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Choquehuanca, R. (2018). El estrés en los niños y su relación con el desempeño académico en quinto grado de educación primaria en la localidad de Azángaro –2016. Universidad nacional del altiplano. Puno. http://repositorio.unap.edu.pe/bitstream/handle/UNAP/9437/Reyna_Isabel_Choquehuanca_Hancco.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Del Carpio, S (2021). Escala de estrés percibido relacionado con la pandemia de COVID-19 (EEP-10-C): Evidencias psicométricas en jóvenes y adultos iqueños, 2020.Universidad César Vallejo. Lima. Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/59674/Del%20Carpio_CSVF-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gallego, Y., Gil, S. & Sepúlveda, M. (2018). Revisión teórica de eustrés y distreses definidos como reacción hacia los factores de riesgo psicosocial y su relación con las estrategias de afrontamiento. Universidad Ces. Facultad de medicina. Medellín. http://repository.ces.edu.co/bitstream/10946/4229/1/REVISI%C3%93N%20TEORICA%20DE%20EUSTR%C3%89S%20Y%20DISTR%C3%89S%20DEFINIDOS%20COMO%20REACCI%C3%93N%20HACIA%20LOS%20FACTORES%20DE%20RIESGO%20PSICOSOCIAL%20Y%20SU%20RELACION%20CON%20LAS%20ESTRATEGIAS%20DE%20AFRONTAMIENTO%2028102018.pdf

García, F (2020). Propiedades psicométricas de la Escala de Soledad de Jong Gierveld Propiedades psicométricas de la escala de estrés percibido en adultos de 20 a 35 años de la ciudad de Chiclayo (DJGLS) en adultos mayores de Lima Norte. Universidad Cesar Vallejo. Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/55344/Garc%c3%ada_CFY-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ibáñez, C. (2020) Técnicas cognitivo-conductuales de fácil aplicación en atención primaria, psicología clínica, reino unido. https://www.enfermeriaaps.com/portal/wp-content/uploads/2013/11/Tecnicas-cognitivo-conductuales-de-facil-aplicacion-en-atencion-primaria-parte-1.pdf

Jabel, M. (2017) Estandarización del inventario de estrés académico SISCO en estudiantes de dos universidades de villa el salvador. Universidad Autónoma del Perú.https://repositorio.autonoma.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13067/417/TESIS%20-%20MARIA%20JABEL.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Larzabal, A., y Ramos, M. (2019). “Propiedades psicométricas de la escala de estrés percibido (pss-14) en estudiantes de bachillerato de la provincia de Tungurahua (ecuador)” http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-21612019000200003

León, M. y Fornés, J. (2015). Estrés psicológico y problemática musculoesquelética: revisión sistemática. Enfermería Global, 14(38), 276–300. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412015000200015

Leukemia y Lymphoma Society (2017). Manejo del estrés Efectos del estrés y cómo sobrellevarlos. https://www.lls.org/sites/default/files/National/USA/Pdf/Publications/PS92S_SP_Managing_Stress2019.pdf

Méndez, A., Rondón, M. (2012).Introducción al análisis factorial exploratorio. Revista Colombiana de Psiquiatría. https://www.redalyc.org/pdf/806/80624093014.pdf

Meneses, J (2013) PSICOMETRÍA. Barcelona. https://www.researchgate.net/profile/Julio-Meneses-2/publication/293121344_Psicometria/links/584a694408ae5038263d9532/Psicometria.pdf

Lloret, S. et al. (2014) El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Universidad de València (España). https://www.redalyc.org/pdf/167/16731690031.pdfNavarro, D. (2019).Apuntes de consistencia interna de las puntuaciones de un instrumento de medida. Universidad de Valencia. España. https://www.uv.es/friasnav/AlfaCronbach.pdf

Quispe, S. (2016). Niveles de estrés y clima laboral en los colaboradores de una empresa privada de Lima. Universidad Autónoma del Perú.http://repositorio.autonoma.edu.pe/bitstream/AUTONOMA/366/1/QUISPE%20GAMIO%2C%20SHERLLEY%20KATHERINE%20JULLY%20ROSSMERY.pdf

Reyna, C. Mola, D y Correa, P. (2019) Escala de Estrés Percibido: análisis psicométrico desde la TCT y la TRI. Instituto de Investigaciones Psicológicas, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (IIPSI-CONICET), Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina. https://www.elsevier.es/es-revista-ansiedad-estres-242-pdf-S113479371830128Resolución de Consejo Universitario N° 0262-2020/UCV (2020). Universidad César Vallejo. Perú https://www.ucv.edu.pe/wp-content/uploads/2020/11/RCUN%C2%B00262-2020-UCV-Aprueba-Actualizaci%C3%B3n-del-C%C3%B3digo-%C3%89tica-en-Investigaci%C3%B3n-1-1.pdf

Sanabria, E (2021). Evidencias psicométricas de la Escala de Percepción Global de Estrés en estudiantes universitarios de Lima. Universidad Cesar Vallejo.Perú.https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/63038/Sanabria_CEX-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=ySánchez, E. (2006). Psicometría Tema 8 Análisis de la calidad métrica de la calidad de los ítems. https://www.cartagena99.com/recursos/alumnos/apuntes/Psicometria%20Tema%208%20Analisis%20Items.pdf

Salazar, C., & Castillo, S (2018). Fundamentos básicos de la estadística. http://www.dspace.uce.edu.ec/“UCV HACER” Rev. Inv. Cult. 11(2)27: 65-79Abril-Junio 2022. Chiclayo, Lambayeque -PerúISSNIMPRESO:2305-8552ISSNELECTRÓNICO:2414-8695

bitstream/25000/13720/3/Fundamentos%20B%C3%A1sicos%20de%20Estad%C3%ADstica-Libro.pdf

Silva, C (2019) Propiedades psicométricas de la Escala de Resiliencia (E.R) en adolescentes de 1ero a 5to de secundaria de dos instituciones educativas públicas del distrito del Callao, 2019. Universidad César Vallejo. Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/37024/Silva_CCRS.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sueldo, J. (2020). Propiedades psicométricas del Test de Dependencia de Videojuegos en adolescentes de instituciones educativas de Lima Metropolitana y Callao, 2020. Universidad César Vallejo. Lima. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/48157/Sueldo_VJL-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Takamura, I (2019) Propiedades psicométricas del cuestionario estrés laboral de la OIT –OMS en colaboradores de una empresa de Piura. Universidad César Vallejo. Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/53477/Takamura_SIC%20-%20SD.pdf?sequence=1&isAllowed=yPropiedades psicométricas de la escala de estrés percibido en adultos de 20 a 35 años de la ciudad de Chiclayo

Published

2022-06-03 — Updated on 2022-06-03

Versions

How to Cite

HERNÁNDEZ SANTA CRUZ, G. J., ROJAS SAAVEDRA, J. R., & TABOADA SAMAMÉ, M. L. (2022). Psychometric properties of the perceived stress scale in adults aged 20 to 35 years in the city of Chiclayo. UCV Hacer, 11(2), 65–79. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n2a7

Issue

Section

Research Articles