Pedagogical consultancy program for the development of the logical dimension of critical thinking in primary level teachers
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v10n4a10Keywords:
Programa, Asesorías pedagógicas, Dimensión lógica, Pensamiento críticoAbstract
This study was carried out in order to determine the influence of a pedagogical advisory program for the development of the logical dimension of critical thinking in primary school teachers Ugel Otuzco, 2021. It was an applied research, hypothetical deductive method; It has been developed under the quantitative approach of quasi-experimental design in a sample of 45 teachers made up of two groups (22 teachers: experimental group and 23 teachers: control group). The Critical Thinking questionnaire was used and validated with the Lawshe test. The Kolmogorov-Smirnov normality test was applied, reaching the
following conclusion that the Program based on pedagogical consultancies significantly influences the development of the logical dimension of critical thinking in primary level teachers at Ugel Otuzco, 2021.
Keywords: Program, pedagogical consultancies, logical dimension, critical thinking.
References
Akar, C. y Kara, M. (2016). İlkokul sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin bazı değişkenlere göre değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 5(3), 1356-1369. https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/25000/263928
Alatorre, I. (2013). Narrar la práctica docente. Didac, 62, 10-16. https://revistas.ibero.mx/didac/articulo_detalle.php?pageNum_paginas=6&totalRows_paginas=7&id_volumen=15&id_articulo=178&id_seccion=&active=1&pagina=-1
Bezanilla-Albisua, M. J., Poblete-Ruiz, M., Fernández-Nogueira, D., Arranz-Turnes, S. y Campo-Carrasco, L. (2018). El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios. Estudios pedagógicos Valdivia, 44(1), 89-113. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089
Castro, L. (2003). Enseñar a pensar: bases para una educación renovada [Presentación de paper]. Artículo presentado en el XVII Encuentro Nacional y III Internacional de Investigadores en Educación ENIN 2003. Santiago: CPEIP.
De Zubiría, J. (2011). Los modelos Pedagógicos: hacia una pedagogía dialogante. Cooperativa Editorial Magisterio. Bogotá, Colombia.
Facione, P. (2007). Pensamiento crítico: ¿Qué es y por qué es importante? http://www.eduteka.org/pensamientoCríticoFacione.php
García, D. (2012). Acompañamiento a la práctica pedagógica. Centro Cultural Poveda. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Republica_Dominicana/ccp/20170217042603/pdf_530.pdf.
Garrido, N. (2014). Pensamiento crítico y docencia. Breves reflexiones. de su aporte y riqueza. Didac, 64, 18-23. https://biblat.unam.mx/hevila/Didac/2014/no64/3.pdf
Giroux, H. (2005). Take Back Higher Education. Nueva York: Palgrave.
Lipman, M., Ann S. y Frederick S. (1992). La filosofía en el aula. Madrid: Ediciones de la Torre.
Liston, D. y Zeichner, K. M. (1993). La formación del profesorado y las condiciones sociales de la enseñanza. Madrid: Morata.
Morín, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós.
Lynch, C. y Wolcott, S. (2013). Helping your students develop critical thinking skills. Idea Paper, 37, 1-9. https://ideacontent.blob.core.windows.net/content/sites/2/2020/01/IDEA_Paper_37.pdf
Marciales, G. (2003). Pensamiento crítico: diferencias en estudiantes universitarios en el tipo de creencias, estrategias e inferencias en la lectura crítica de textos [Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio Institucional de la UCM. https://eprints.ucm.es/id/eprint/4759/
Martínez, A. (2011). Análisis de Pertinencia y Factibilidad en la Aplicación de Procesos, Técnicas e Instrumentos para Desarrollar el Pensamiento Crítico -Científico en el Área de Ciencias Naturales a Estudiantes de Sexto y Séptimo Año de Básica de la Programa de asesorías pedagógicas para el desarrollo de la dimensión lógica del pensamiento crítico en docentes del nivel primario Escuela Borja [Trabajo de Maestría, Universidad Tecnológica Equinoccial].
Mauri, J. V., Pereda, I. F., Garriga, M. y Guerras, M. (2019). Enfoque crítico del proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia de Cuba. Mendive. Revista de Educación, 17(1), 4-19. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1425
Ministerio de Educación. (2017). Manual del Acompañante Pedagógico. Acompañamiento pedagógico a IE multigrado. Programa Básico–Área de Fortalecimiento de Capacidades, DISER Morín.
Palavan, Ã. (2020). The effect of critical thinking education on the critical thinking skills and the critical thinking dispositions of preservice teachers. Educational Research and Reviews, 15(10), 606-627. https://doi.org/0.5897/ERR2020.4035
Passmore, J. (1986). Filosofía de la enseñanza. México: Fondo de Cultura Económica.
Paricahua, V. R. (2019). El Pensamiento Crítico, la Práctica Docente y el Perfil Profesional en los Discentes del IX Semestre del Instituto Pedagógico de Puno [Tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. Repositorio Une http://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/4102
Pascual, E. (2001). Innovación en la construcción curricular: Desafíos teóricos y prácticos en el contexto de la Reforma Curricular en Chile. Pensamiento Educativo. 29, 37-73. https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/26127
Rogers, C. (1995). El camino del Ser. Barcelona: Editorial Kairós.
Rojas, C. (2006). ¿Qué es pensamiento crítico? Sus dimensiones y fundamentos histórico- filosóficos. Colegio Universitario de Humacao. Universidad de Puerto Rico. http://www.pddpupr.org
Santrock, J. (2011). Psicología de la Educación. México: Graw Hill.
Sarican, E. y Güneş, E. B. (2021). Developing Critical Thinking Skills in Elementary School Students Through Foreign Language Education: An Action Research. In: Education Quarterly Reviews, 4(2), 51-68. https://doi.org/10.31014/aior.1993.04.02.196
Söylemez, Y. (2016). İçerik analizi: Eleştirel düşünme. Ekev Akademi Dergisi, 20(66), 671-696.
UNESCO. (2020). Análisis curricular Estudio Regional Comparativo y Explicativo (ERCE 2019) Perú: documento nacional de resultados. Unesdoc Biblioteca Digital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373972
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 UCV Hacer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.