Entrepreneurship, personality and sociodemographic variables in Management students of a higher education institute
Keywords:
entrepreneurship, personality, sociodemographicAbstract
We analyze whether the level of entrepreneurship provides significant differences at the level of personality factors and whether sociodemographic variables to differentiate the level of entrepreneurship. The researchis descriptive comparison, taking a sample of 499 students of International Business Administration. Test was used entrepreneurship ALFA Network. The results show that the level of venture of the total sample is Pc. 57, which places it in the Average range.The area with the highest average Altruism (Pc. 76)and the area with the lowest average Leadership (Pc. 57). We also found that the level of entrepreneurship provides significant differences in level of 13 personality factors (p<0.05). In analyzing whether sociodemographic differenceses tablished enterprise level, it was found that sex, age, employment status of the student and parents’ employment status provides significant differences at the components of entrepreneurship. The residence and socioeconomic variables of the student did not establish significant differences at the level of entrepreneurship and overall factors.
References
Castillo, C.; Rusque, A.; Ramírez, S.;Torres, G. y Guzmán,S. (1998). Medición de Capacidad Emprendedora de Estudiantes de Escuelas de Administración de Europa y América Latina (Red ALFA: Comunidad Europea). En XII Congreso Latinoamericano Sobre Espíritu Empresarial, San José, Costa Rica.
Delicio, F. (2007). La vocación emprendedora de los estudiantes universitarios: El Caso de los estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de la Universidad Nacional de Mar del Plata. (Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina).
Dyer, G. (1993). Toward a theory of entrepreneurial careers. Entrepreneurship theory and practice, 19(2), 7-21.
Espinoza,N.(2004).Las aptitudes y actitudes empresariales de los estudiantes de administración en las universidades públicas de Lima y Callao. (Tesis de licenciatura de la Facultad de Ciencias Administrativas de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima).
Gómez, L. (2012). Teorías del emprendimiento. Recuperado de http://uniajc.pbworks.com/w/file/fetch/54060386/TEORIASDEL
EMPRENDIMIENTO.pdf
Graña, F. y Fornoni, M. (2002). La vocación emprendedora en los alumnos universitarios avanzados de Ciencias Económicas de la ciudad de Mar del Plata. (Tesis de licenciatura de Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina).
Hernán, C. y Gálvez, E. (2008). Modelo de emprendimiento en Red -MER. Aplicación de las teorías del emprendimiento a las redes empresariales. Revista Latinoamericana de Administración, 1(40), 13-31.
Loli, A.; Del Carpio, J. y La Jara, E. (2009). El emprendimiento en los estudiantes de la UNMSM y su relación con algunas variables sociodemográficas. Revista de investigación psicológica, 12 (1), 111-130.
Marulanga, J.; Correa, G. y Mejía, L. (2009). Emprendimiento: Visiones desde las teorías del comportamiento humano. Revista EAN, 1(66), 153-168.
Mávila, D.; Tinoco, O. y Campos, C. (2009). Factores influyentes en la capacidad emprendedora de los alumnos de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Revista de la Facultad de Ingeniería Industrial, 12(2), 32-39.
Muñoz, L. (2004). Determinación del conocimiento sobre inteligencia emocional que poseen los maestros y la importancia que le adscriben al concepto en el aprovechamiento de los estudiantes. (Tesis inédita de maestría,de la Universidad Metropolitana, San Juan, Puerto Rico.).
Ortiz, C.; Duque,Y. y Camargo, D. (2008). Una revisión a la investigación de emprendimiento femenino. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 16(1), 85-104.
Rauch, A. y Frese, M. (2007). Let’s put the person back into entrepreneurship research: A metaanalysis on the relationship between business owners’ personality traits, business creation, and success. European Journal of Work and Organizational Psychology, 16 (4), 353-385.
Rossero, O. y Molina, S. (2008). Sobre la investigación en emprendimiento. Informes Psicológicos, 1(10), 29-39.
Sánchez, J. (2003). Perfil psicológico del autoempleado. (Tesis para optar el grado de doctor en la Facultad de Psicología, de la Universidad Complutense de Madrid, España).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.