Emotional intelligence and work climate in a school in Morales 2021
DOI:
https://doi.org/10.18050/psiquemag.v10i1.2746Keywords:
Emotional Intelligence, Work climate, TeachersAbstract
The research sought to know if emotional intelligence is related to the work environment in teachers of a Morales school in the period 2020, it was a study of a basic type and non-experimental design, cross-sectional and correlational approach, 60 teachers of both sexes as a population and as a sample 40 teachers, who answered two questionnaires: the BarOn Emotional Inventory to measure emotional intelligence and the CL-SPC Scale of Sonia Palma to measure the work environment. The results showed us that there is a low positive correlation with a value of Rho = 0.392 and a significance of 0.012, thus enabling us to accept the hypothesis raised regarding the existence of a correlation between the variables studied.
References
Abanto, Z. Higueras, L. y Cueto, J. (2000). Bar-On: Inventario del Cociente Emocional (EQ-i) Una prueba de Inteligencia Emocional. Grafimas.
Arias. (2006). El proyecto de investigación. (5ta. Ed.). Editorial Episteme.
Bar-On, R. (1997). El inventario de inteligencia emocional: Una prueba de inteligencia emocional. Multi-Health Systems.
Erazo, A. (2018). Inteligencia emocional y clima organizacional de los colaboradores de la Municipalidad distrital de la Victoria, 2018 [Tesis de post grado]. Universidad César Vallejo, Lima, Perú. http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/16896
Goleman, D. (2005). Inteligencia Emocional en el trabajo. Kairos.
Hernández, R. Fernández, M. y Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación. McGraw – Hill Interamericana
Morote, B. (2016). Inteligencia emocional y clima laboral de las enfermeras del servicio de hospitalización del Hospital Hipólito Unanue. [Tesis de post grado]. Universidad César Vallejo, Lima, Perú. http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/8684/Morote_GBR.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Palma, S. (2004). Elaboración y validación de una escala de satisfacción laboral en trabajadores de Lima Metropolitana. Revista Teoría e Investigación en Psicología, Vol. IX, Nº 1, Facultad Psicología Universidad Ricardo Palma. Lima.1999
Rojas, F. (2017). Inteligencia emocional y clima laboral en los colaboradores de la Municipalidad Provincial de San Martín, 2017. (Tesis de pre grado). Universidad César Vallejo, Tarapoto Perú. http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/36921
Romero, H. (2016). Inteligencia Emocional y clima Organizacional de la Delegación de Recursos Humanos en una Institución Gubernamental de la zona 6 de Quetzaltenango. [Tesis de post grado]. Universidad Rafael Landívar de Quetzaltenango, Guatemala. http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2016/05/43/Romero-Hassan.pdf
Tarrillo, J. (2017). Inteligencia emocional y su relación con el desempeño laboral en los docentes de la Universidad Peruana Unión Filial Tarapoto, 2017. [Tesis de Post grado]. Universidad Peruana Unión, Tarapoto. Perú. https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/UPEU/1116/Jos%c3%a9_Tesis_Maestro_2018.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Ubaldo, M. (2017). Inteligencia emocional y clima organizacional en los docentes de la institución educativa Virgen de las Mercedes Jangas- Huaraz, 2017. [Tesis de post grado]. Universidad César Vallejo. Perú. http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/29682
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.