Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students
DOI:
https://doi.org/10.18050/psiquemag.v10i1.2743Keywords:
Personal characteristics, Institutional integration, Identity status, Academic self-efficacyAbstract
This research involves a scientific treatment and analysis between personal characteristics, institutional integration and learning in university students of the Andina Néstor Cáceres Velásquez University and Alas Peruanas University of Juliaca. It was developed within the quantitative approach, based on the correlational design -descriptive and cross-sectional. The sample included 244 students from both study houses. The instruments Ego Identity Process, Academic Self-Efficacy Scale and Institutional Integration Scale allowed verifying that there is a relationship between the variables. It was concluded that there is a high positive relationship between personal characteristics, institutional integration and student learning. Furthermore, there is a high positive relationship between the characteristic identity status, institutional integration and learning. With these evidences, the critical points that generate deficiencies in institutional integration will be measured and actions will be taken.
References
Alegre, A. (2014). Autoeficacia académica, autorregulación del aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios iniciales. Propósitos y Representaciones, 2(1), 79–120. http://doi.org/10.1088/1751-8113/44/8/085201
Aragón, L. y Flores, M. (2014). Características de personalidad del estudiante de la carrera de Cirujano Dentista de la FES Iztacala, UNAM. Revista Odontológica Mexicana, 18(1), 19–26. http://doi.org/10.1016/s1870-199x(14)72049-x
Balistreri, E., Busch-Rossnagel, N. y Geisinger, K. (1995). Desarrollo y validación preliminar del cuestionario del proceso de identidad del ego. Journal of Adolescence, 18, 172-192.
Banda, A. y Morales, M. (2015). Las características personales y los valores sociales de una población urbana relacionados con la participación social. Psicología Desde El Caribe, 32(2), 218–234. http://www.scielo.org.co/pdf/psdc/v32n2/v32n2a03.pdf
Carmona, M. y Rojas, P. (2014). Rasgos de personalidad, necesidad de cognición y satisfacción vital en estudiantes universitarios chilenos. Universitas Psychologica (1), 83–93. http://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-1.rpnc
Caro, Y. (2010). Caracterización de los estudiantes de pregrado de la Facultad de Medicina de la Universidad de Antioquia de las cohortes 2005-I a 2009-II. [tesis de licenciatura, Universidad de Antioquía]. Repositorio Institucional de la Universidad Tecnológica de Panamá. https://ridda2.utp.ac.pa/handle/123456789/9375
Carrillo, A. y Martínez, S. (2013, 13 de junio). Tipos de aprendizaje [presentación de diapositivas]. Slideshare. https://es.slideshare.net/Andrea2004/tipos-de-aprendizaje-003
García, M. y Medina, M. (2011). Factores que influyeron en el proceso de integración a la universidad Católica y en el rendimiento académico de los alumnos que ingresaron en el 2004-I procedentes de los diferentes departamentos del Perú. [tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio Institucional de la PUCP. http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/1233/GARCIA_MAGALLY_MEDINA_MARIA_FACTORES_INFLUYERON.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Larrain, J. y Hurtado, A. (2003). El concepto de identidad. Revista FAMECOS, 30-42. https://es.scribd.com/document/42994744/concepto-de-identidad-Larrain
Legislativo, P. Ley universitaria: Ley N°| 30220, Pub. L. No. Ley N° 30220 (2014). Perú: El peruano: normas legales. www.elperuano.pe
Martínez, M. y Molina, M. (2009). El Temperamento, 1–54. http://www.paidopsiquiatria.cat/files/modulo-7_temperamento_personalidad.pdf
Monterrosa, P., Guerrero, E., Torres, K. y Peñate, G. (2014, 21 de febrero). Tipos de aprendizajes [presentación de diapositivas]. Slideshare. https://es.slideshare.net/aleguerrero97/tipos-de-aprendizaje-31493494
Organizacion de la Naciones Unidas. (1998). Un modelo educativo centrado en el aprendizaje. http://sitios.itesm.mx/va/dide/modelo/libro/capitulos_espanol/pdf/cap_2.pdf
Pain, O. (2015a). Características psicosociales, integración institucional y cambios asociados al tiempo en estudiantes universitarios. [tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio Institucional de la PUCP. http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/6343/PAIN_LECAROS_OSCAR_CARACTERISTICAS_PSICOSOCIALES_INTEGRACION.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pain, O. (2015b). Características psicosociales, integración institucional y cambios asociados al tiempo en estudiantes universitarios. [tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio Institucional de la PUCP. http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/6343/PAIN_LECAROS_OSCAR_CARACTERISTICAS_PSICOSOCIALES_INTEGRACION.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pascarella, E. y Terenzini, P. (1980). Predecir la persistencia de primer año y voluntarias decisiones de abandono de un modelo teórico. The Journal of Higher Education, 51(1), 60-75.
Ramírez, S. (2017). El aprendizaje colaborativo y su influencia en el logro del aprendizaje en el curso de contabilidad de instituciones financieras de una universidad pública de la región Hueánuco. [tesis de maestría, Universidad Peruana Cayetano Heredia]. Repositorio Institucional de la Universidad Peruana Cayetano Heredia. http://repositorio.upch.edu.pe/handle/upch/1450
Sánchez, F. y Reye, S. (2002). Metodología y diseño de la investigación científica. Universidad Ricardo Palma.
Seelbach, G. (2012). Teorías de la personalidad. Red Tercer Milenio S.C. http://www.aliat.org.mx/BibliotecasDigitales/Psicologia/Teorias_de_la_personalidad.pdf
Tingo, V. y Urbano, I. (2017). Rasgos de la personalidad y rendimiento académico en los estudiantes de la Unidad Educativa “Isabel de Godin”, Riobamba 2015-2016. [tesis de grado, Universidad Nacional de Chimborazo]. Repositorio Digital UNACH. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/3486
Tonon, G. (2005). Un lugar en el mundo: la universidad como espacio de integración social para los/as estudiantes. Hologramática, 3, 89–99. http://www.cienciared.com.ar/ra/usr/3/18/hologramatica3_pp89_99.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.