Exposure to violence and aggression in secondary school students from educational institutions from the Chancay district
Keywords:
Exposure to violence, Aggression, StudentsAbstract
The objective of the present investigation is to establish the relation of exposure to violence and aggression in high school students of educational institutions of the district of Chancay, Lima provinces. The sample consisted of 460 students, from 12 to 17 years old, both sexes, and from 1 to 5th year of secondary school. The questionnaire on exposure to violence in childhood and adolescence of Orué and Calvete (2010) and the Agression Questionnaire (AQ) of Buss and Perry (1992) were used. It is found that there is a significant positive and direct relationship between exposure to violence and aggression (p <0.000; r = 0. 621 **), as for the correlations, these are significant positive and moderately between the television, community dimensions, home and school of exposure to violence, and aggression (p <0.000; r = .577 **, r = .473 **, r = .614 ** and r = .614 **) Also, it was determined that 59% of students were moderately exposed to situations of violence, while 49% of them have a high level of aggression.
References
Akers, R. (2006). Aplicaciones de los principios del aprendizaje social: Algunos programas de prevención y tratamiento de la delincuencia. Madrid: Dikynson.
Araujo, L., y Conejo, E. (2015). Clima social familiar y la conducta agresiva de los estudiantes de segundo grado de educación secundaria de la Institución Educativa “José Granda”
UGEL 02 del Distrito de San Martín de Porres. [Tesis de Maestría]. Universidad César Vallejo, Lima – Perú.
Attar, B., Guerra, N., y Tolan, P. (2012). Exposición a la violencia en escolares. Journal of Clinical ChildPsychology,23,391-400.Recuperadodehttp://ac.els-cdn.com/S1132055911700400/1- s2.0-S1132055911700400-main.pdf?_tid=938bf04e-7cf2-11e5-abfd 00000aacb35e&acd- nat=1445981880_7b5bed8619d83ff1fbb715f1f572a68f
Bandura, A., y Walters, R. (1974). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. México: Alianza Editorial.
Bandura, A. (1982). Teoría del aprendizaje social. México: Grijalbo.
Brenis, C. (2014). Medios Audiovisuales y agresividad en estudiantes del cuarto grado d e educación primaria de la Institución Educativa 0025 San Martín de Porras, del Distrito de Ate. [Tesis de maestría]. Universidad César Vallejo, Lima – Perú.
Buss, A. (1961). Psicología de la agresión. Buenos Aires: Troquel.
Buss, A., y Perry, M. (1992). Cuestionario de agresión. En Journal of personality and social psychology, 63,
Fernández, I. (2003). Escuela sin violencia: resolución de conflictos. México: Alfaomega. García, C. (2000). Televisión, violencia e infancia: El impacto de los medios. Barcelona: Gedisa.
Gutiérrez, V., Toledo, M., y Magenzo, A. (2010). Sobre la intimidación y el clima en la sala de clases. Argentina: Manual Moderno
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación científica. México: Mc Graw – Hill.
Iparraguirre, C., y Pimentel, L. (2013). Clima familiar y agresividad en estudiantes de edu- cación secundaria del Distrito de Villa El Salvador. [Tesis de maestría], Universidad César Vallejo. Lima – Perú.
Litano, R. (2012). Agresividad y su influencia en el nivel de rendimiento académico de los es- tudiantes del nivel primario en la Institución Educativa N° 3083 del distrito de Comas. . [Tesis de maestría]. Universidad César Vallejo. Lima – Perú.
Martínez, P., & Richters, J. (2011). The NIMH Community Violence Project: II. Children’s distress symptoms associated with violence exposure. Psychiatry: Interpersonal and Bio- logical Processes, 56, 22-35.
Matalinares, M., Yaringaño, J., Uceda, J., Fernández, E., Huari, Y., Campos, A.,Villavicencio, N. (2012). Estudio psicométrico de la versión española del cuestionario de agresión de Buss y Perry. Revista IIPSI – Facultad de Psicología, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Vol. 15, pp. 147 –161.
Ministerio de Salud (MINSA) (2006). Plan nacional contra la violencia hacia la mujer y poblaciones vulnerables: Guía técnica para la atención integral de las personas afecta- das por violencia en género. Recuperado de http://bvs.minsa.gob.pe/local/minsa/1253_ PROM47.pdf
Ministerio de Salud (MINSA) (2012). Plan nacional de acción por la infancia y adolescen- cia. Lima, Perú.
Myers, D. (2004). Psicología Social. Bogotá: Editorial Mc Graw – Hill.
Organización Mundial de la Salud. (2002). Informe mundial sobre la violencia. Recuperado de http://www1.paho.org/Spanish/AM/PUB/Violencia_2002.html.
Orue, I., y Calvete, E. (2010). Elaboración y validación de un cuestionario para medir la expo- sición a la violencia en infancia y adolescencia. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 2, p. 279 – 292.
Salvador, P., y Pacherrez, C. (2011). La influencia de los programas televisivos en la formación de conductas agresivas en los niños de edad preescolar. [Tesis de Maestría no publicada]. Universidad César Vallejo, Trujillo – Perú.
UNICEF (2012). Informe sobre la violencia en América Latina. Recuperado de http://www.unicef.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.