University tutoring: A pending task
Keywords:
tutoring, college, student, teacher, program, skillsAbstract
University tutoring is a new service that universities are offering their students. However, reality shows us that this service is still an attempt at trial and error, which does not go beyond good intentions because most of these attempts have not met the training objectives that were set. This article aims to explain the need to plan the tutorial work and institutionalize it as a program, which the university promotes with transversal objectives, from the first to the last university semester. For this to happen there must be a coincidence of concepts and achievements of the entire university community. Different researches confirm that graduated professionals know and demonstrate expertise in their specialty, however, the results are no longer auspicious when it comes to talking about human development and the management of social skills: lack of impulse control, adequate management of conflicts and lack of will development. It means, educated professionals, but people without training. A tutoring program, well articulated and systematized with appropriate topics to the personal needs of the student and the demands that society has on its professionals, will guarantee a complete training for the future professional. In other words, the university will stop being just an academic institution to become a human and integral development institution.
References
Alberto, R. (2006). El desempeño docente y el rendimiento académico en formación especializada de los estudiantes de matemática y física de las universidades de la sierra central del Perú. Tesis para optar el título profesional de licenciado en Psicología. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Alvarez, V. (2004). La tutoría: elemento clave en la educación superior. Salamanca: Universidad de Sevilla
Benito, A. (2005). Nuevas claves para la docencia universitaria. Madrid: Narcea.
Cano, R. (2005). “El crédito europeo ¿sólo unidad de medida o pista de despegue metodológico?”. En Escuela Hoy, 69(1), 20–23.
Cano, R. (2009). Tutoría universitaria ¿Cómo lograrlo?. Valladolid: EIFOP.
Castillo, S. (2008) Tutoría de la UNED ante los nuevos retos de la convergencia europea. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 139-163.
Díaz, M. (2006). Metodologías de la enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Madrid: Alianza Editorial.
Echevarría, B. (2005). Competencias de acción de los profesores de orientación. Madrid. ESIC.
Ferrer, V. (2003). La acción tutorial en la Universidad. En A. F. Michavila y J. García Delgado (coord.). La tutoría y los nuevos modos de aprendizaje en la Universidad (pp. 67-84). Madrid: Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid y Cátedra UNESCO de Gestión Política Unversitaria de la U. Politécnica de Madrid.
Gairín, J.; Feixas, M. Guillamón, C. y Quinquer, D. (2004). La Tutoría académica en el escenario Europeo de la educación superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 61-77.
García, N., Asensio, I.; Carballo, R.; García, M. y Guardia, S. (2004). Guía para la labor tuto- rial en la universidad en el espacio europeo de educación superior. Madrid: MECD.
León, C. (2001). La inteligencia emocional en estudiantes de educación superior universitaria. Tesis de Licenciatura en Psicología. Universidad Inca Garcilaso de la Vega, Lima.
Lobato, C. y Del Castillo, L. (2004). Claves de la práctica de la tutorización entre iguales en las universidades anglosajonas. Algunas aplicaciones a nuestra realidad universitaria. Revista Enfoques Educacionales, 6(1), 53-65.
Ministerio de Educación-OTUPI (2001). Tutoría y orientación educativa en la educación secundaria. Lima: MINEDU.
Rodríguez, S (2004). Manual de Tutoría Universitaria. Recursos para la acción. Barcelona: Editorial Octaedro.
Salinas Fernández, B. (2005). La tutoría universitaria para los estudiantes del primer curso. Tutorías para la transición. Valencia: Universidad de Valencia.
Sedeño, A. (2006). Reflexiones de la función tutorial en la universidad, un caso práctico en asignaturas de comunicación. III Congreso ONLINE – Observatorio para la Cibersociedad. Universidad Politécnica de Madrid. Extraído el 14 de febrero de 2018 de la página web: http://www.cibersociedad.net/congres2006/gts/comunicacio.php?id=560
Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Madrid: Narcéa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.