Study tour, graphic organizers in critical thinking in college students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v10i1.2641

Keywords:

Educational trips, Educational strategies, Teaching, Learning, Critical thinking

Abstract

The present study was carried out in the perspective of a scientific analysis of the incidence of educational trips and graphic organizers in the critical thinking of the students of a Private University of Lima, 2020. It was developed within the quantitative approach, based on the causal correlational design. The population included 85 undergraduate students. The instruments used as the educational study trip questionnaire, graphic organizers questionnaire and the questionnaire called evaluated my critical thinking allowed to verify that there is a relationship between the variables. It was concluded that the educational trips and the graphic organizers influence the critical thinking of the students. Furthermore, there is evidence of a significant incidence of the educational trips and the graphic organizers in analyzing information, proposing alternative solutions and arguing their position. Therefore, it will give way to the measurement of the critical points that generate flaws in inferring implications and the actions will be measured and taken.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alegre, M.J., & Cladera, S.M. (2009). Analysing the effect of satisfaction and previous visits on tourist intentions to return, European Journal of Marketing, 43(5), 670-685. https://doi.org/10.1108/03090560910946990

Ali, M.N., Crawford, S.R., & Horn, T.M. (2019). Critical thinking in PBL: Development of a bespoke tool for critical thinking. 5th International Conference on Higher Education Advances (HEAd’19) Universidad Politécnica de Valencia, 1-8. http://dx.doi.org/10.4995/HEAd19.2019.9366

Barrantes, T.D. (2015). Effectiveness of the Use of Graphic Organizers and Summaries: A Case Study of Adult EFL Students in a Reading Comprehension Course. Revista de Lenguas Modernas, (22), 267-295. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/19685

Callinton, S.A. (2016). Graphic organizers use in science & mathematics education (SME): A panacea for nation building. Journal of Science Education, 3(2), 198-203.

Chang, V.G. (2014). El aprendizaje a través de un viaje particular: las giras como recurso para enseñar a investigar, Rev. Reflexiones, 93 (1), 223-234. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/article/view/13756/13086

Chinchano, O.B. (2017). Uso de los organizadores gráficos en las competencias del área de Comunicación de los estudiantes del quinto grado de primaria, UGEL N° 03 - Lima, 2016. [Tesis de Doctorado, Universidad César Vallejo, Perú] http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/5212

Chukwu, J.C, & Dike, W.J. (2019). Effects of Jigsaw-puzzle and Graphic Organizer Instructional Strategies on Biology Students Performance in Abia State. Archives of Current Research International, 18(3), 1-6. http://doi.org/10.9734/ACRI/2019/v18i330139

Cotter, E.M., & Tally, R.S. (2009). Do critical thinking exercises improve critical thinking skills? Educational Research Quarterly. 32(2), 50-59. https://eric.ed.gov/?id=EJ877243

Ennis, H. R. (2011). A logical basis for measuring critical thinking skills, Educational Leadership, 43(2), 44-48. https://pdfs.semanticscholar.org/80a7/c7d4a98987590751df4b1bd9adf747fd7aaa.pdf

Esteban, B.F., & Planella, R.J. (2019). La universitat i els viatges (que potser cal fer), Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 33, 151-175. https://www.raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/351514

Hernández, S.R., & Mendoza, T.C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativas, cualitativas y mixtas. Editorial Mc Graw Hill Education

Inti, C.R. (2014). Efectos de la aplicación del método vivencial-experiencial en las competencias educativas de los alumnos de la Facultad de Ciencias de la Universidad Nacional de Educación “Enrique Guzmán y Valle”- La Cantuta. [Tesis de Magister, Universidad Nacional Federico Villarreal, Perú] [Tesis de Magister no publicada]

Jiang, Y.X., & Grabe, S.W. (2007). Graphic organizers in reading instruction: Research findings and issues. Reading in a Foreign Language, 19(1), 34-55. http://www.nflrc.hawaii.edu/rfl/April2007/jiang/jiang.html

Kerlinger, N.F., & Lee, B.H. (2002). Investigación del comportamiento. McGraw Hill Interamericana.

Liébana, F.J. (2019). Análisis de la calidad y de la satisfacción en la visita turística. Una aplicación empírica al conjunto monumental de la Alhambra. UNES, 7, 54-80. https://revistaseug.ugr.es/index.php/revistaunes/article/view/12135.

Luyo, T.E. (2010). El aprendizaje y la motivación vivencial en el aula de clases. Ediciones Horizonte.

Méndez, R.A. (2012). La investigación en la era de la información. Guía para realizar la bibliografía y fichas de trabajo. Trillas.

Moore, S.D., Readence, H.J., & Rickelman, P.R. (2012). Prereading activities for content area reading and learning. International Reading Association.

Novak, J.S. (1981). Una teoría de educación. Cornell University.

Ontoria, P.A. (2003). Aprender con Mapas Mentales: una estrategia para pensar y estudiar. (4ta. Edición). Narcea.

Ordieres, S.A., Cárdenas, N.M., & Macías, E.G. (2012). Formación en el pensamiento crítico. Mc Graw Hill

Perea, R.L. (2017). Disposición hacia el pensamiento crítico y su relación con el rendimiento académico en estudiantes del curso de Metodología de la Investigación de una Universidad Privada de Lima Metropolitana [Tesis de Maestro, Universidad Cayetano Heredia, Perú] http://repositorio.upch.edu.pe/handle/upch/945.

Pineda, L.M., & Cerrón, L.A. (2015). Pensamiento crítico y rendimiento académico de estudiantes de la Facultad de Educación de la Universidad Nacional del Centro del Perú. Horizonte de la Ciencia, 5 (8), 105–110. http://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/126/124

Remache-Bunci, M.G. (2019). The substantive and dialogical dimensions of critical thinking in high school and university students. Revista Cátedra, 2(1), 60-75. http://revista-catedra.facue.info/numeros/vol2-1-esp/4.htm

Reyes, A.J., Mellizo, T.N., & Ortega, S.A. (2012). Pensamiento Crítico y Rendimiento Académico en contextos educativos rural y urbano. Sujetos y Diversidad: Una Mirada desde el Desarrollo Humano. Universidad del Cauca, Colombia, 35-54. http://ridum.umanizales.edu.co:8080/xmlui/handle/6789/768

Sandoval, C.R. (2015). El uso de organizadores gráficos para la enseñanza de la comprensión de lectura. Perspectivas Docentes, Universidad Tecnológica de Chetumal. México, (57), 10-16. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6349232.pdf

Valderrama, M.S. (2015). Pasos para elaborar proyectos de investigación científica cuantitativa, cualitativa y mixta. (3a edición). San Marcos.

Vigotsky, L.S. (1996). Teoría Sociocultural. Ediciones Azatlan

Villa, P.N. (2012). Inteligencia Emocional, Motivación para el pensamiento Crítico y Rendimiento Académico en Estudiantes de Psicología. [Tesis de Maestría, Universidad Autónoma de Nuevo León. México] http://eprints.uanl.mx/3408/1/1080256565.pdf

Yacarini, V.A., & Gómez, A.J. (2005). Pedagogía y realidad educativa escuela, familia y comunidad, Perú: Nueva Educación, 197, 50-53.

Zabalza, B.M. (2007). La didáctica universitaria: una alternativa para transformar la enseñanza, Bordón, 59(2-3), 489-509. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/36676

Zumaran, A.O. (2017). Estadística para la investigación. Fondo Editorial de la Universidad César Vallejo

Published

2021-06-30

How to Cite

Menacho Carhuamaca, J. D., & Cadenillas Albornoz, V. (2021). Study tour, graphic organizers in critical thinking in college students. PsiqueMag, 10(1), 76–89. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v10i1.2641

Issue

Section

Research Articles