Strategy for evaluating the quality of virtual courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v8i2.862

Keywords:

Virtual education, virtual courses, quality of virtual education

Abstract

In higher education there is a growth in the offer of virtual courses and with this arises the need to ensure the quality of these academic processes. This project aims to sensitize the university community in the culture of quality in virtual education. For this, different strategies for evaluating the quality of the courses were reviewed. A sample of courses was taken, information was collected from graduates, teachers, and students, and those responsible for the aforementioned instances were interviewed. Finally, an own instrument was designed and evaluated for the observation of the courses was designed and evaluated with the intention of providing an alternative for the evaluation of courses in the search for quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávalos Lira, E., & Meza Meza, A. M. (2015). La acreditación de programas académicos en a eduación superior virtual y a distancia: algunos problemas frecuentes para una evaluación exitosa. En Los problemas de la evaluación de la educación a distancia en América Latina y el Caribe (pp. 131-160). Universidad Técnica Particular de Loja. https://virtualeduca.org/documentos/observatorio/2015/los-problemas-de-la-evaluacion-de-la-educacion-a-distancia-en-america-latina-y-el-caribe.pdf

CALED. (2017). Guia de Autoevaluación para cursos virtuales. UTPL.

Carmona, E. J. (2016). Educción virtual, una ventana a la calidad educativa. Editorial Elizcom.

Castillo, É. Y., García, N. N., Corredor, C. M., & Malaver, C. E. C. (2017). Evolución de la educación superior a distancia: desafíos y oportunidades para su gestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (50), 81-105. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/814

Maldonado, R. J. (2018). Evaluación de la calidad de la educación superior a distancia en América Latina y el Caribe. Avances y desafíos. Universidad Técnica Particular de Loja – UTPL (Ecuador). http://www.caled-ead.org/es/publicaciones/libros-caled

MEN (2013). Competencias TIC para el desarrollo docente. Imprenta Nacional.

MEN (2013). Lineamentos para la verificación de las condiciones de calidad de los programas virtuales y a distancia. MEN. www.mineducacion.gov.co/1759/articles-338171_archivo_pdf.pdf

MEN. (2010). Decreto 1295. MEN.

MEN. (2012). Recursos Educativo Abiertos Colombia. Bogotá Colombia: Graficando Servicios Integrados. http://www.colombiaaprende.edu. co/html/home/1592/articles-313597_reda.pdf

MEN. (2016). Condiciones específicas de calidad para la oferta de programas de metodología a distancia, en modalidades virtual y combinada (BLENDED LEARNING). MEN.

Moreno, C., del Pilar, A., & Perilla, R. (2015). La educación superior a distancia tradicional y virtual: Una perspectiva desde la economía de la educación. Revista CIFE: Lecturas de Economía Social, 17(26), 219-242.

Rama, C., & Dominguez G. J. (2015). El aseguramiento de la calidad de la educación virtual. Virtual Educa.

Rodríguez, R., & Espinoza, L. (2017). Trabajo colaborativo y estrategias de aprendizaje en entornos virtuales en jóvenes universitarios. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(14), 86-109.

Suárez, E., & Salinas, E. (2016). Fundamentos para la producción de cursos virtuales a partir de especificaciones de estándares e-Learnin. CONOCIMIENTO PARA EL DESARROLLO, 7(1).

Ulloa Arteaga, H., Gutiérrez Rodríguez, M. A., Nares González, M. L., & Gutiérrez Villarreal, S. L. (2020). Importancia de la Investigación Cualitativa y Cuantitativa para la Educación. EDUCATECONCIENCIA, 16(17), 163-174. http://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/132

Valero, J. C. (2015). Aplicando QM (Quallity MAtteres) al diseño de cursos en línea. Cognos On Line.

Virtual Educa, CALED, UTPL. (2015). Los problemas de la evaluación de la educación a distancia en América Latina y el Caribe. Ediloja.

Published

2021-07-31

How to Cite

Carmona, E. J. ., Gallego, L. M. ., & Jiménez -Pitre, I. . (2021). Strategy for evaluating the quality of virtual courses. Espergesia, 8(2), 88–98. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v8i2.862