Personality, mental functions and performance academic in university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/esp.2014.v8i1.2717

Keywords:

Personality, Mental Functions, Academic Performance, University Students

Abstract

The negative effects of low academic performance in university students, as well as for higher education institutions in Mexico, today represents a problem to which an efficient solution has not been found for both; The present research aims at the correlation of cognitive and personality factors on academic performance in university students. Data that will allow the Educational Guidance departments of the universities to identify aspects in the students for their comprehensive support. Under the theoretical postulates of Clinical Psychology for the topic of personality, the postulates of Educational Psychology for the topic of cognitive functions and academic performance from the perspective that integrates pedagogy, psychology and sociology. The results allow to affirm the significant correlation that exists between Depression- Gender and Depression-Concentration, Gender-Difficulty for work and Gender-Attention, Anxiety-Attention, Difficulty for work-Attention and Difficulty for work-Concentration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ander-Egg, E. (2008). Métodos y técnicas de investigación social II: La ciencia: su método y la expresión del conocimiento científico. Lumen.

Antoni, A. (2016). La personalidad. Provider: ProQuest Ebook Central. https://ebookcentral.proquest.com

Anuies. (2000). La Educación Superior en el siglo XXI. Líneas estratégicas de desarrollo. Una propuesta de la ANUIES. Anuies.

Baader, T., Rojas, C., Molina, J. L., Gotelli, M., Alamo, C., Fierro, C., ... & Dittus, P. (2014). Diagnóstico de la prevalencia de trastornos de la salud mental en estudiantes universitarios y los factores de riesgo emocionales asociados. Revista chilena de neuro-psiquiatría, 52(3), 167-176. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0717-92272014000300004&script=sci_arttext&tlng=n

Briones et al. (1996). Metodología de la investigación cuantitativa en las ciencias sociales. Editorial Arfo.

De la Orden, A., Oliveros, L., Mafokozi, J., & González, C. (2001). Modelos de Investigación del bajo rendimiento. Revista Complutense de Educación 12(1), 159-178. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/download/RCED0101120159A/16866/0

Fernández, J.; & Ruisiñol, E. (2003). Economía y psicología: costes por el bajo rendimiento académico relacionado con la ansiedad ante los exámenes y las pruebas de evaluación. FUOC.

González Serra, D. J. (2002). Epistemología y psicología: positivismo, anti positivismo y marxismo. Revista Cubana de psicología, 19(2), 150-159. https://www.academia.edu/download/35540919/epistemologc3ada-y-psicologc3ada.pdf

Hernández, J. Á., Parra, J. M. A., & Segura, S. (2011). El estrés ante los exámenes en los estudiantes universitarios: Propuesta de intervención. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 179-187. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349852173008.pdf

ignera Meier, M. E. (2019). El sexo y la identidad de género y su relación con variables psicoeducativas en estudiantes universitarios [Tesis doctoral, Universidad de Alicante]. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/103755/6/tesis_miranda_vignera.pdf

Morales de Barbenza, C. (2004). Personalidad e inteligencia. Fundamentos en Humanidades, V(10), 69-86. https://www.redalyc.org/pdf/184/18401005.pdf

Newman, G. D. (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. Laurus, 12(Ext), 180-205. https://www.redalyc.org/pdf/761/76109911.pdf

OECD. (2019). Higher Education in Mexico: Labour Market Relevance and Outcomes, Higher Education, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264309432-en

OMS. (2016). Salud del Adolescente. http://www.who.int/maternal_child_adolescent/topics/adolescence/es/

Poropat, AE (2009). Un metaanálisis del modelo de cinco factores de personalidad y rendimiento académico. Psychological Bulletin, 135 (2), 322–338. https://doi.org/10.1037/a0014996

Quintero, M. A., Garcia, C. C., Jiménez, V. L. G., & Ortiz, T. M. L. (2004). Caracterización de la depresión en jóvenes universitarios. Universitas Psychologica, 3(1), 17-26. https://www.redalyc.org/pdf/647/64730103.pdf

Ramos Galarza, C., Paredes, L., Andrade, S., Santillán, W., & González, L. (2016). Sistemas de atención focalizada, sostenida y selectiva en Universitarios de Quito-Ecuador. Revista Ecuatoriana de Neurología, 25(1-3), 34-38. https://repositorio.uisek.edu.ec/bitstream/123456789/2840/1/25.%20S2017%201019-8113%20CRAMOS,%20LPAREDES,%20SANDRADE,%20WSANTILLAN,%20LGONZALEZ%20(1)(1).pdf

Sanz de Acevedo, M. L. (2009). Inteligencia y personalidad en las interfases educativas. ProQuest Ebook Central. http://www.edesclee.com/img/cms/pdfs/9788433013293.pdf

Published

2021-04-15

How to Cite

Pérez Chávez, V. (2021). Personality, mental functions and performance academic in university. Espergesia, 8(1), 51–61. https://doi.org/10.18050/esp.2014.v8i1.2717