Observation as an Essential Research Step in Undergraduate Theses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/esp.2014.v8i1.2690

Keywords:

school failure, research methodologies, scientific method, thesis

Abstract

The purpose of this study was to explore the failure of graduate theses due to lack of support for the research problem in observation and reflection, as well as in the inadequate methodological training of the research student. The methodology used was the survey of the professors-counselors of the thesis students, of the Degree in Teaching of English Language of the Juárez University of the State of Durango, Mexico who could account for the variables studied. It has been found that even though teachers know the methodology, they do not give enough importance to observation as a first step in choosing the research topic. Likewise, students are not based on the observation of their environment to identify problems and formulate their subject, which is reinforced as a hypothesis of failure and abandonment of the research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ander Egg, E. (1995). Diccionario del trabajo social. 2da ed. Humanitas.

Bauce, G. (2007). El problema de investigación. Revista de la Facultad de Medicina, 30(2), 115-118. http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S0798-04692007000200003&script=sci_arttext&tlng=en

Chajín Flórez, M. (2009). La metodología de la investigación científica: aspectos negativos y positivos. Sobre el mito metodológico.

Chajín Flórez, M. (2019). Didáctica dialógica para formación de investigadores. Encuentro internacional de investigadores en Administración 2019. Universidad Externado de Colombia, Universidad del Magdalena.

Chajín Flórez, M. (2019). Estilos de pensamiento como paradigmas. Una propuesta de José Padrón Guillén. Dictamen Libre, 13(25). https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.25.5764

Chajín Flórez, M. (s. f.). El enfoque dialógico como método de integración de racionalidades científicas. http://storage.ning.com/topology/rest/1.0/file/get/2804414514?profile=original

Espinoza Freire, E. E. (2018). El Problema de investigación. Conrado, 14(64), 22-32. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442018000400022

Grajales G, T. (2000). Tipos de investigación. http://www.tgrajales.net/investipos.pdf

Padrón Guillen, J. (2004). Los 7 Pecados capitales de la investigación universitaria. Informe de Investigaciones Educativas.

Pasek de Pinto, E. (2008). La construcción del problema de investigación y su discurso. Orbis.

Quintana P. A. (2008). Planteamiento del problema de investigación: errores de la lectura superficial de libros de texto de metodología. Revista de Investigación en Psicología, 11(1), 239-253. https://doi.org/10.15381/rinvp.v11i1.3893

Reynosa Navarro, E., Serrano Polo, E. A., Ortega-Parra, A. J., Navarro Silva, O. Cruz-Montero, J. M., & Salazar Montoya, E. O. (2020). Estrategias didácticas para investigación científica: relevancia en la formación de investigadores. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 259-266. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100259

Vélez Jiménez, D, & Pérez Villafuerte, R. W. (2019) Filosofía y Didáctica en la Formación de Investigadores. LARIPSE.

Published

2021-04-15

How to Cite

Cabrales Nevárez, J. (2021). Observation as an Essential Research Step in Undergraduate Theses. Espergesia, 8(1), 23–30. https://doi.org/10.18050/esp.2014.v8i1.2690