Lyrical Analysis in Luis Cernuda and Federico García Lorca, Attached to the Thematic Heteronomy of the Generation of 27
DOI:
https://doi.org/10.18050/esp.2014.v8i1.2630Keywords:
Generation of 27, Surrealism, Lyrical analysis, Iberian poetry, WorldviewAbstract
This paper analyzes the poems of Luis Cernuda and Federico Garcia Lorca that belong to the generation of 27, a group of Spanish writers that emerged in the early twentieth century, which is distinguished by the immediate accessibility that arise for the readers of its epoch, since they adequately adapted the poetics of literary modernism, which strongly opposed to static determinism and structuralism of language as expression. The purpose of this study is to perceive the variants, product of the contrast of categories, which are patented from the extraction of the topics typical of the verses, and then corroborate with the immanent paradigms of surrealism, which are exposed in the manifestos of Andre Breton, along with the worldview adopted by Octavio Paz and Paul Illie.
References
Aleixandre, V. (1935). La destrucción o el amor. Signo.
Arduini, S. (2000). Prolegómenos a una teoría general de las figuras. Murcia: Universidad de Murcia.
Aristóteles (1990). Retórica. Trad. de Q. Racionero. Gredos.
Bretón, A. (1965). Los manifiestos del surrealismo. Trad., pról. y notas de A. Pellegrini. Ediciones Nueva Visión.
Cano Ballesta, J. (1972). La poesía española entre pureza y revolución (1930-1936). Editorial Gredos.
Cernuda, L. (1975). Estudios sobre poesía española contemporánea. Guadarrama.
Cernuda, L. (1999). Un río, un amor / Los placeres prohibidos. Cátedra.
Cernuda, L. (2002). Las nubes / Desalación de la quimera. Cátedra.
Ciplijauskaité, B. (1991). Transgresión, ruptura y el lenguaje del deseo en los poetas de la generación del 27. En C. Prestigiacomo & M. C. Ruta (Coords.), Atti del Convegno dell’Associazione degli Ispanisti Italiani (pp. 29-40). Palermo: Flaccovio Editore.
Fontanier, P. (1977). Les figures du discours. Flammarion.
Friedrich, H. (1974). Estructura de la lírica moderna. Seix Barral.
García Lorca, F. (1993a). Romancero gitano. Edición de Mario Hernández. Alianza Editorial.
García Lorca, F. (1993b). Poeta en Nueva York. Edición de Piero Menarini. Espasa-Calpe.
Guillén, J. (1992). “Apéndice: lenguaje de poema, una generación”. En Lenguaje y poesía (4.ª ed.) (pp. 181-197). Alianza Editorial.
Guillén, J. (2014). Cántico. Recuperado de https://bit.ly/36K7ZZn
Illie, P. (1982). “El surrealismo español como modalidad”. En V. García de la Concha (Coord.), El surrealismo (pp. 95-103). Taurus.
Lacan, J. (1998). El seminario. Libro 5. Las formaciones del inconsciente. Comp. Jacques-Alain Miller. Paidós.
Lakoff, G. & Johnson, M. (1995). Metáforas de la vida cotidiana. Cátedra.
Machado, A. (2010). “Juan de Mairena”. En Biblioteca Virtual Universal. http://www.biblioteca.org.ar/libros/155004.pdf
Marichal, J. (1993). Una espléndida década (1926-1936). Cuadernos Hispanoamericanos, 514-515, 27-37.
Matas, J., Martínez, J. E. & Trabado, J. M. (Eds.) (2005). Nostalgia de una patria imposible. Estudios sobre la obra de Luis Cernuda. Ediciones Akal.
Paz, O. (1982). “El surrealismo”. En V. García de la Concha (Coord.), El surrealismo (pp. 36-45). Taurus.
Quintiliano, M. F. (1887). Instituciones oratorias. Tomo II. Trad. de I. Rodríguez & P. Sandier. Librería de la Viuda de Hernando.
Real Ramos, C. (1990). “El fin de la vanguardia histórica: la tradición como vanguardia en la generación del 27”. En C. Prestigiacomo & M. C. Ruta (Coords.), Atti del Convegno dell’Associazione degli Ispanisti Italiani (pp. 163-171). Palermo: Flaccovio Editore.
Salinas, P. (2013). La voz a ti debida. https://bit.ly/33vYydk
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jesús Miguel Delgado Del Aguila
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.