César Vallejo: the (ab)negated avant-garde. Dilemmas and contradictions around the "new sensibility" of the twenties

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i2.2330

Abstract

The present work belongs to the cultural history and history of ideas. From this perspective, the article proposes an analysis of what was called "new sensibility," focusing on the life and literary work of César Vallejo, one of the writers who best expressed the course –intellectual and artistic– of the Latin American avant-gardes. In this sense, the article analyzes the dilemmas and debates that developed among the avant-garde movements in Latin America during the twenties of the last century around the status of art, poetry, and the writer's role. The interest in César Vallejo is to rescue one of the most important figures of Latin American literature of the twenties, to investigate his poetry and narrative, but also in the field of the author's daily life, his militancy, his jobs as a salaried employee, his political life, his journalistic production, and thus obtain a dynamic and experiential portrait of César Vallejo.

Keywords: César Vallejo; Latin American Avant-Gardes; New Sensibility; Cultural History, The Twenties.

References

Aguilar Mora, J. (1999). “Amauta o Vanguardia”, en Sosnowski, S. (Ed.) La cultura de un siglo. América latina en sus revistas. Alianza Editorial.

Ansaldi, W. y Funes, P. (1998). “Viviendo una hora latinoamericana. Acerca de rupturas y continuidades en el pensamiento en los años veinte y sesenta”, en Cuadernos del CISH, n° 4, pp. 13-75.

Bosi, A. (2002). “La parábola de las vanguardias latinoamericanas”. En Schwartz, J. Las vanguardias latinoamericanas. Textos programáticos y críticos. Fondo de Cultura Económica.

Breton, A. (1995). Manifiestos del surrealismo. Labor.

Castro Morales, B. (1999). “Favorables París Poema y Caballo verde para la poesía: vitalismo e impureza en dos revistas de la vanguardia extraterritorial”, en Sosnowski, S. (Ed.) La cultura de un siglo. América latina en sus revistas. Alianza Editorial.

Devés Valdéz, E. (2000). El pensamiento latinoamericano en el siglo XX. Entre la modernización y la identidad. Tomo I. Biblos-Centro de investigaciones Diego Barros Arana.

Funes, P. (2006). Salvar la nación. Intelectuales, cultura y política en los años veinte latinoamericanos. Prometeo libros.

Mariátegui, J. C. (2004). Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Gorla.

Merino, A. (1996). César Vallejo. Narrativa completa. Akal.

Miceli, Sergio. (2010). “Vanguardias literarias y artísticas en el Brasil y la Argentina: un ensayo comparativo”, en Altamirano, C. (Ed.) Historia de los intelectuales en América Latina. Vol. II “Los avatares de la “ciudad letrada” en elsiglo XX”. Katz Editores.

Pellegrini A. (1981). (2a ed.) Antología de la poesía surrealista. Argonauta.

Rivera, D. y Breton, A. (1989). “Manifiesto por un arte revolucionario independiente., México, 25 de julio de 1938”, en Trotsky L., Literatura y Revolución y otros escritos sobre la literatura y el arte. Ediciones Crux.

Salazar Bondy, A. (2004). ¿Existe una filosofía de nuestra América? (16a ed.) Siglo Veintiuno Editores.

Sánchez Lihón, D. (2007). Mañana arde Santiago (Sucesos que motivaron el encarcelamiento de César Vallejo el año 1920). https://www.monografias.com/trabajos911/dia-adios-regreso/dia-adios-regreso2

Schwartz, J. (2002). Las vanguardias latinoamericanas. Textos programáticos y críticos. Fondo de Cultura Económica.

Terán, O. (2008). Historia de las ideas en la Argentina. Diez lecciones iniciales, 1810-1980. Siglo Veintiuno Editores.

Vallejo, C. (1973). Obras completas, tomo segundo. Mosca Azul editores.

Vallejo, G. (1983). Apuntes biográficos sobre Cesar Vallejo. Laia.

Published

2022-07-31

How to Cite

Iglesias, F. (2022). César Vallejo: the (ab)negated avant-garde. Dilemmas and contradictions around the "new sensibility" of the twenties. Espergesia, 9(2), 67–78. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i2.2330