Relevance of institutional support in pedagogical performance in a regular basic public school
DOI:
https://doi.org/10.18050/eduser.v9n2a3Keywords:
pedagogical support, teaching performance, educational quality, teaching, learningAbstract
The interest in educational improvement has led to rethinking the support actions in an institution by managers. In this way, the purpose of the study focused on identifying the influence of accompaniment on teaching work performance aimed at the innovation of educational practice. The methodology used was quantitative, basic correlational and it was possible to count on the participation of teachers from a state school who were surveyed without any inconvenience using two questionnaires. The results showed acceptable high levels in the two variables, however, the interpersonal dimension has shown significance above the others. It was possible to conclude, on the relevance of having an action plan to carry out support activities and having responsible people and openness towards others.
References
Agreda, A., y Pérez, M. (2020). Relación entre acompañamiento pedagógico y práctica reflexiva docente. Espacios en blanco. Revista de educación, 2(30), 219-232. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB30-273
Alberca, N., Arraiza, J., Concha, E., y Neira, S. (2021). Acompañamiento pedagógico y competencias docentes en el aprendizaje significativo en instituciones educativas públicas en Perú. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(21), 233-245. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i21.299
Aparicio, O., & Ostos, O. (2018). El constructivismo y el construccionismo. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 11(2), 115–120. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4777
Arredondo, J. (2020). Acompañamiento pedagógico, experiencias de éxito en instituciones educativas de Ancón [Tesis de Maestría. Universidad César Vallejo. Lima]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/52551
Balarin, M. & A. Escudero (2019). El acompañamiento pedagógico como estrategia de formación docente en servicio: Reflexiones para el contexto peruano (Aportes para la reflexión y construcción de políticas docentes). Lima: UNESCO Lima. https://www.grade.org.pe/publicaciones/el-acompanamiento-pedagogico-como-estrategia-de-formacion-docente-en-servicio-reflexiones-para-el-contexto-peruano/
Cabrera, M. (2019). La gestión pedagógica y su influencia en el desempeño de los docentes de la Unidad Educativa Babahoyo, Los Ríos, Ecuador, 2018. [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo. Piura]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/42792
Cárdenas, A. (2019). Influencia del Acompañamiento pedagógico en el Desempeño docente de Instituciones Educativas Poli docentes del nivel primario, Virú 2018. [Tesis de Doctorado. Universidad César Vallejo. Trujillo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/37281
Castro, C., Cuestas, R., & Fuentes, M. de la L. (2021). Reconfiguración de la gestión pedagógica del docente de nivel primaria de la escuela pública en México, ante la pandemia por covid-19. Controversias Y Concurrencias Latinoamericanas, 12(22), 273-304. https://ojs.sociologia-alas.org/index.php/CyC/article/view/254
Colazzo Duarte, L., & Cardozo-Gaibisso, L. (2021). Inserción profesional docente. Estudio de las percepciones de los actores involucrados en procesos de acompañamiento pedagógico durante la pandemia. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 18(36), 7-26. https://doi.org/10.29197/cpu.v18i36.421
Digión, L., y Álvarez, M. (2021). Experiencia de enseñanza-aprendizaje con aula virtual en el acompañamiento pedagógico debido al Covid-19. Apertura (Guadalajara, Jal.), 13(1), 20-35. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura//index.php/apertura/article/view/1957
Escribano, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2),1-25. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27033
Gálvez Suarez, E., y Milla Toro, R. (2018). Evaluación del desempeño docente: Preparación para el aprendizaje de los estudiantes en el Marco de Buen Desempeño Docente. Propósitos y Representaciones, 6(2), 407–452. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.236
Geraldo, L., Soria, J., Rosello, M., & Buendía, K. (2020). Modelo factorial en la motivación laboral y desempeño docente. Caso: Institución Educativa Emblemática Isabel la católica, Lima – Perú. Apuntes Universitarios, 11(1), 157–170. https://doi.org/10.17162/au.v11i1.561
Giraldo, O., Zuluaga, J., & Naranjo, D. (2020). La proyección social una apuesta desde el acompañamiento pedagógico. Praxis, 16(1), 77–84. https://doi.org/10.21676/23897856.3033
Gómez, C. (2021). Gestión de relaciones humanas y del rendimiento en el Proyecto Especial Huallaga Central y Bajo Mayo, Tarapoto – 2021. [Tesis de Maestría. Universidad Cesar Vallejo. Piura]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/68283
Guerra, J. (2020). El constructivismo en la educación y el aporte de la teoría sociocultural de Vygotsky para comprender la construcción del conocimiento en el ser humano. Revista Dilemas Contemporáneos, 7(2), 1-21. https://doi.org/10.46377/dilemas.v32i1.2033
Guerrero, G. (2018). Acompañamiento pedagógico y reflexión crítica docente en la unidad educativa fiscal teniente Hugo Ortiz – Ecuador 2018, Logos, 8(1), 1-29. http://revistas.uap.edu.pe/ojs/index.php/LOGOS/article/view/1589
Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-hill.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill Interamericana.
Jabalera, S. (2021). Plan de acompañamiento pedagógico para mejorar el desempeño docente en las instituciones educativas del nivel primario del Municipio Consuelo. UCE Ciencia. Revista de postgrado, 9(1), 1-12. http://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/226/213
Leiva, M., y Vásquez, C. (2019). Liderazgo pedagógico: de la supervisión al acompañamiento docente. Calidad en la educación, (51), 225-251. https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n51.635
Macías, D., Andrade, A., & González, E. (2020). Evolución de la organización y sus teorías a lo largo del tiempo. Contactos, Revista De Educación En Ciencias E Ingeniería, (118), 20-29. https://contactos.izt.uam.mx/index.php/contactos/article/view/83
Martínez, H. y González, S. (2010). Acompañamiento pedagógico y profesionalización docente: sentido y perspectiva. Ciencia y Sociedad, 35(3), 521-541. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87020009007
Menacho, J. (2015). Percepciones de los estudiantes del 3° grado de educación secundaria sobre los materiales de enseñanza que utilizan los docentes en el área de historia, geografía y economía en una institución educativa pública del distrito de Comas. [Tesis de Maestría. Pontificia Universidad Católica del Perú. Lima]. http://hdl.handle.net/20.500.12404/6734
Ministerio de Educación del Perú (2014). Marco de Buen Desempeño Docente: Para mejorar tu práctica como maestro y guiar el aprendizaje de tus estudiantes. MINEDU.
Picón, G. A., González de Caballero, G. K., & Paredes, J. N. (2021). Desempeño y formación docente en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia COVID-19. Arandu UTIC, 8(1), 139–153. http://www.utic.edu.py/revista.ojs/index.php/revistas/article/view/129
Quispe, M. (2020). La gestión pedagógica en la mejora del desempeño docente. Investigación Valdiziana, 14(1), 7-14. https://doi.org/10.33554/riv.14.1.601
Ramírez, L. (2019). Relaciones interpersonales en el ámbito laboral [Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente]. https://rei.iteso.mx/bitstream/handle/11117/5802/Relaciones%20interpersonales%20en%20el%20%C3%A1mbito%20laboral.pdf?sequence=2
Rizo, M. (2020). Role of the professor and the student in virtual education. Revista Multi-Ensayos, 6(12), 28-37. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117
Robalino, M. (2005). Passive bystanders or active participants? The dilemmas and social responsibilities of teachers. PRELAC journal, 1, 7-23, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000144709_eng
Salazar, J., & Marqués, M. de la L. (2016). Acompañamiento al Aula: Una Estrategia para la Mejora del Trabajo Pedagógico. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 5(1e). https://doi.org/10.15366/riee2012.5.1.001
Sánchez, C. (2017). Estrategias de Acompañamiento Pedagógico para el Fortalecimiento de la Competencia Docente en Educación Media en el Distrito Escolar 14-12-17, del Municipio de Joyabaj, Quiché. [Tesis de Maestría, Universidad de San Carlos de Guatemala] http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/29/29_0431.pdf
Sevilla, T., Sánchez, S., Nauca, R., Martínez, E., y Vidal, J. (2021). Acompañamiento pedagógico y la práctica reflexiva docente. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 4430-4447. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.630
Siccha, R. (2021). Acompañamiento pedagógico virtual y desempeño laboral en docentes. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 6(4), 53-62. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1443
Sovero, F. (2012). Supervisión, acompañamiento y monitoreo pedagógico. Editorial San Marcos.
Sumer, M., Douglas, T., & Sim, K. N. (2021). Academic Development through a Pandemic Crisis: Lessons Learnt from Three Cases Incorporating Technical, Pedagogical and Social Support. Journal of University Teaching and Learning Practice, 18(5), 1. https://eric.ed.gov/?id=EJ1325729
Tantaleán, L., Vargas, M. y López, O. (2016). El Monitoreo Pedagógico en el Desempeño Profesional Docente. Revista Científica de Opinión y Divulgación. Revista DIM, 11 (33), 1-11. https://www.raco.cat/index.php/DIM/article/view/306806
Valencia, A., Ledesma, M., y Guevara, H. (2020). Acompañamiento pedagógico en la formación de los docentes de la Institución Educativa República de Bolivia, Perú. Alpha Centauri, 1(2), 15-29. https://doi.org/10.47422/ac.v1i2.9
Vezub, L., y Alliaud, A. (2012) El acompañamiento pedagógico como estrategia de apoyo y desarrollo profesional de los docentes noveles. http://www.ub.edu/obipd/wp-content/uploads/2020/03/Noveles.pdf
Vigotsky, L. (1996). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Grijalbo
Vivas, A., Martínez, M., y Solís, D. (2020). Gestión de la Administración Escolar en el Desarrollo de Actividades Académicas: Mirada en Tiempos de Pandemia. Revista Scientific, 5(18), 24–45. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.1.24-45
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anderson Guadalupe Villacorta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.