Relevance of institutional support in pedagogical performance in a regular basic public school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/eduser.v9n2a3

Keywords:

pedagogical support, teaching performance, educational quality, teaching, learning

Abstract

The interest in educational improvement has led to rethinking the support actions in an institution by managers. In this way, the purpose of the study focused on identifying the influence of accompaniment on teaching work performance aimed at the innovation of educational practice. The methodology used was quantitative, basic correlational and it was possible to count on the participation of teachers from a state school who were surveyed without any inconvenience using two questionnaires. The results showed acceptable high levels in the two variables, however, the interpersonal dimension has shown significance above the others. It was possible to conclude, on the relevance of having an action plan to carry out support activities and having responsible people and openness towards others.

References

Agreda, A., y Pérez, M. (2020). Relación entre acompañamiento pedagógico y práctica reflexiva docente. Espacios en blanco. Revista de educación, 2(30), 219-232. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB30-273

Alberca, N., Arraiza, J., Concha, E., y Neira, S. (2021). Acompañamiento pedagógico y competencias docentes en el aprendizaje significativo en instituciones educativas públicas en Perú. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(21), 233-245. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i21.299

Aparicio, O., & Ostos, O. (2018). El constructivismo y el construccionismo. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 11(2), 115–120. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4777

Arredondo, J. (2020). Acompañamiento pedagógico, experiencias de éxito en instituciones educativas de Ancón [Tesis de Maestría. Universidad César Vallejo. Lima]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/52551

Balarin, M. & A. Escudero (2019). El acompañamiento pedagógico como estrategia de formación docente en servicio: Reflexiones para el contexto peruano (Aportes para la reflexión y construcción de políticas docentes). Lima: UNESCO Lima. https://www.grade.org.pe/publicaciones/el-acompanamiento-pedagogico-como-estrategia-de-formacion-docente-en-servicio-reflexiones-para-el-contexto-peruano/

Cabrera, M. (2019). La gestión pedagógica y su influencia en el desempeño de los docentes de la Unidad Educativa Babahoyo, Los Ríos, Ecuador, 2018. [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo. Piura]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/42792

Cárdenas, A. (2019). Influencia del Acompañamiento pedagógico en el Desempeño docente de Instituciones Educativas Poli docentes del nivel primario, Virú 2018. [Tesis de Doctorado. Universidad César Vallejo. Trujillo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/37281

Castro, C., Cuestas, R., & Fuentes, M. de la L. (2021). Reconfiguración de la gestión pedagógica del docente de nivel primaria de la escuela pública en México, ante la pandemia por covid-19. Controversias Y Concurrencias Latinoamericanas, 12(22), 273-304. https://ojs.sociologia-alas.org/index.php/CyC/article/view/254

Colazzo Duarte, L., & Cardozo-Gaibisso, L. (2021). Inserción profesional docente. Estudio de las percepciones de los actores involucrados en procesos de acompañamiento pedagógico durante la pandemia. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 18(36), 7-26. https://doi.org/10.29197/cpu.v18i36.421

Digión, L., y Álvarez, M. (2021). Experiencia de enseñanza-aprendizaje con aula virtual en el acompañamiento pedagógico debido al Covid-19. Apertura (Guadalajara, Jal.), 13(1), 20-35. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura//index.php/apertura/article/view/1957

Escribano, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2),1-25. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27033

Gálvez Suarez, E., y Milla Toro, R. (2018). Evaluación del desempeño docente: Preparación para el aprendizaje de los estudiantes en el Marco de Buen Desempeño Docente. Propósitos y Representaciones, 6(2), 407–452. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.236

Geraldo, L., Soria, J., Rosello, M., & Buendía, K. (2020). Modelo factorial en la motivación laboral y desempeño docente. Caso: Institución Educativa Emblemática Isabel la católica, Lima – Perú. Apuntes Universitarios, 11(1), 157–170. https://doi.org/10.17162/au.v11i1.561

Giraldo, O., Zuluaga, J., & Naranjo, D. (2020). La proyección social una apuesta desde el acompañamiento pedagógico. Praxis, 16(1), 77–84. https://doi.org/10.21676/23897856.3033

Gómez, C. (2021). Gestión de relaciones humanas y del rendimiento en el Proyecto Especial Huallaga Central y Bajo Mayo, Tarapoto – 2021. [Tesis de Maestría. Universidad Cesar Vallejo. Piura]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/68283

Guerra, J. (2020). El constructivismo en la educación y el aporte de la teoría sociocultural de Vygotsky para comprender la construcción del conocimiento en el ser humano. Revista Dilemas Contemporáneos, 7(2), 1-21. https://doi.org/10.46377/dilemas.v32i1.2033

Guerrero, G. (2018). Acompañamiento pedagógico y reflexión crítica docente en la unidad educativa fiscal teniente Hugo Ortiz – Ecuador 2018, Logos, 8(1), 1-29. http://revistas.uap.edu.pe/ojs/index.php/LOGOS/article/view/1589

Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-hill.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill Interamericana.

Jabalera, S. (2021). Plan de acompañamiento pedagógico para mejorar el desempeño docente en las instituciones educativas del nivel primario del Municipio Consuelo. UCE Ciencia. Revista de postgrado, 9(1), 1-12. http://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/226/213

Leiva, M., y Vásquez, C. (2019). Liderazgo pedagógico: de la supervisión al acompañamiento docente. Calidad en la educación, (51), 225-251. https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n51.635

Macías, D., Andrade, A., & González, E. (2020). Evolución de la organización y sus teorías a lo largo del tiempo. Contactos, Revista De Educación En Ciencias E Ingeniería, (118), 20-29. https://contactos.izt.uam.mx/index.php/contactos/article/view/83

Martínez, H. y González, S. (2010). Acompañamiento pedagógico y profesionalización docente: sentido y perspectiva. Ciencia y Sociedad, 35(3), 521-541. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87020009007

Menacho, J. (2015). Percepciones de los estudiantes del 3° grado de educación secundaria sobre los materiales de enseñanza que utilizan los docentes en el área de historia, geografía y economía en una institución educativa pública del distrito de Comas. [Tesis de Maestría. Pontificia Universidad Católica del Perú. Lima]. http://hdl.handle.net/20.500.12404/6734

Ministerio de Educación del Perú (2014). Marco de Buen Desempeño Docente: Para mejorar tu práctica como maestro y guiar el aprendizaje de tus estudiantes. MINEDU.

Picón, G. A., González de Caballero, G. K., & Paredes, J. N. (2021). Desempeño y formación docente en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia COVID-19. Arandu UTIC, 8(1), 139–153. http://www.utic.edu.py/revista.ojs/index.php/revistas/article/view/129

Quispe, M. (2020). La gestión pedagógica en la mejora del desempeño docente. Investigación Valdiziana, 14(1), 7-14. https://doi.org/10.33554/riv.14.1.601

Ramírez, L. (2019). Relaciones interpersonales en el ámbito laboral [Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente]. https://rei.iteso.mx/bitstream/handle/11117/5802/Relaciones%20interpersonales%20en%20el%20%C3%A1mbito%20laboral.pdf?sequence=2

Rizo, M. (2020). Role of the professor and the student in virtual education. Revista Multi-Ensayos, 6(12), 28-37. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117

Robalino, M. (2005). Passive bystanders or active participants? The dilemmas and social responsibilities of teachers. PRELAC journal, 1, 7-23, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000144709_eng

Salazar, J., & Marqués, M. de la L. (2016). Acompañamiento al Aula: Una Estrategia para la Mejora del Trabajo Pedagógico. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 5(1e). https://doi.org/10.15366/riee2012.5.1.001

Sánchez, C. (2017). Estrategias de Acompañamiento Pedagógico para el Fortalecimiento de la Competencia Docente en Educación Media en el Distrito Escolar 14-12-17, del Municipio de Joyabaj, Quiché. [Tesis de Maestría, Universidad de San Carlos de Guatemala] http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/29/29_0431.pdf

Sevilla, T., Sánchez, S., Nauca, R., Martínez, E., y Vidal, J. (2021). Acompañamiento pedagógico y la práctica reflexiva docente. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 4430-4447. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.630

Siccha, R. (2021). Acompañamiento pedagógico virtual y desempeño laboral en docentes. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 6(4), 53-62. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1443

Sovero, F. (2012). Supervisión, acompañamiento y monitoreo pedagógico. Editorial San Marcos.

Sumer, M., Douglas, T., & Sim, K. N. (2021). Academic Development through a Pandemic Crisis: Lessons Learnt from Three Cases Incorporating Technical, Pedagogical and Social Support. Journal of University Teaching and Learning Practice, 18(5), 1. https://eric.ed.gov/?id=EJ1325729

Tantaleán, L., Vargas, M. y López, O. (2016). El Monitoreo Pedagógico en el Desempeño Profesional Docente. Revista Científica de Opinión y Divulgación. Revista DIM, 11 (33), 1-11. https://www.raco.cat/index.php/DIM/article/view/306806

Valencia, A., Ledesma, M., y Guevara, H. (2020). Acompañamiento pedagógico en la formación de los docentes de la Institución Educativa República de Bolivia, Perú. Alpha Centauri, 1(2), 15-29. https://doi.org/10.47422/ac.v1i2.9

Vezub, L., y Alliaud, A. (2012) El acompañamiento pedagógico como estrategia de apoyo y desarrollo profesional de los docentes noveles. http://www.ub.edu/obipd/wp-content/uploads/2020/03/Noveles.pdf

Vigotsky, L. (1996). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Grijalbo

Vivas, A., Martínez, M., y Solís, D. (2020). Gestión de la Administración Escolar en el Desarrollo de Actividades Académicas: Mirada en Tiempos de Pandemia. Revista Scientific, 5(18), 24–45. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.1.24-45

Published

2022-12-30

How to Cite

Guadalupe Villacorta, A. (2022). Relevance of institutional support in pedagogical performance in a regular basic public school. REVISTA EDUSER, 9(2), 28–37. https://doi.org/10.18050/eduser.v9n2a3

Issue

Section

Research Articles