Digital Competence, New Perspectives for Teaching in Contexts of Social Isolation [Competencia digital, nuevas perspectivas para la docencia en contextos de aislamiento social]

Palabras clave: Connectivism, Digital Constructivism, Creation of Digital Contents, Digital Citizenship, Digital Competences, Remote Education, Virtual education, Digital Empowerment, Ciudadanía Digital, Competencias Digitales, Conectivismo, Constructivismo Digital, Creación de Contenidos Digitales, Educación Remota, Educación Virtual, Empoderamiento Digital

Resumen

The article reviews the problem of digital competences from the digital constructivist learning approach for digital empowerment from formative education of the dimensions: (a) personal, (b) ethical, (c) professional, as opposed to the structuralist definition or functionalist of the connectivist approach, which prioritizes the professional and functional dimension of the competences in the use of information and communication technologies. Digital competences are established as the skills to achieve integration, accessibility, employability and equity of digital communities, valued in the context of the current pandemic and in virtual education, doors of a future of sustainable health and citizenship.

[El artículo revisa la problemática de las competencias digitales desde el enfoque de aprendizaje constructivista digital para el empoderamiento digital desde la educación formativa de las dimensiones: (a) personal, (b) ética, (c) profesional, en contraposición a la definición estructuralista o funcionalista del enfoque conectivista, la cual prioriza la dimensión profesional y funcional de las competencias en el uso de las tecnologías de la información y la comunicación. Se establece a las competencias digitales como las destrezas para lograr la integración, accesibilidad, empleabilidad y equidad de las comunidades digitales, valorados en el contexto de la pandemia actual y en la educación virtual  puertas de un futuro de salud y ciudadanía sostenibles].

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.

Citas

Aristizabal, P. & Cruz, E. (2018). Development of digital competence in the initial teacher education of early childhood education. Pixel-bit- revista de medios y educacion, 52, 97-110. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.07
Cantián, F. (2020, 4 de abril). ¿A qué modelo educativo lleva la Covid-19?. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/participacion/cartas/20200404/48283729781/debate-modelo-educativo-presencial-a-distancia-virtual-pandemia-covid-19.html
Chib, A.; Bentley, C. & Wardoyo, R.J. (2019). Entornos digitales distribuidos y aprendizaje: Empoderamiento personal y transformación social en colectivos discriminados. Comunicar, 58(XXVII), 51-61, https://doi.org/10.3916/C58-2019-05
Choi, M.; Glassman, M.; & Cristol, D. (2017). What it means to be a citizen in the internet age: Development of a reliable and valid digital citizenship scale. Computers & Education, 107, 100-112. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.01.002
Choi, M.; Cristol, D.; & Gimbert, B. (2018). Teachers as digital citizens: The influence of individual backgrounds, internet use and psychological characteristics on teachers’ levels of digital citizenship. Computers & Education, 121, 143-161. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.03.005
Choudrie, J.; Pheeraphuttharangkoon, S.; & Davari, S. (2018). The digital divide and older adult population adoption, use and diffusion of mobile phones: A Quantitative Study. Information Systems Frontiers, 21(98), 1-29. https://doi.org/10.1007/s10796-018-9875-2
Comisión Europea (2009). Marco estratégico Educación y Formación 2020 (ET2020). España.
Delgado, L. (2018). TIC para la educación y aprendizaje digital. Universidad Antonio de Nebrija.
Domingo-Coscollola, M.; Bosco-Paniagua, A.; Carrasco-Segovia, S.; & Sánchez-Valero, J.-A. (2020). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167-182. https://doi.org/10.6018/rie.340551
Engen, B. (2019). Understanding social and cultural aspects of teachers’ digital competencies. Comunicar, 27 (61), 9-19. https://doi.org/10.3916/C61-2019-01
Engeness, I.; Norh, M.; Bahadur, S.; & Morch, A. (2020). Use of videos in the Information and Communication Technology Massive Open Online Course: Insights for learning and development of transformative digital agency with pre- and in-service teachers in Norway. Policy Futures in Education, 18(4), 497 – 516. https://doi.org/10.1177%2F1478210319895189
From, J. (2017). Pedagogical Digital Competence—Between Values, Knowledge and Skills. Higher Education Studies, 7(2). http://doi.org/10.5539/hes.v7n2p43
Gallego-Arrufat, M. J., Torres-Hernández, N. & Pessoa, T. (2019). Competence of Future Teachers in the Digital Security Área. Comunicar, 61(37). https://doi.org/10.3916/C61-2019-05
Garzón, A.; Sola, M.; Ortega, M.; Marín, M.; & Gómez, G. (2020). Teacher Trainingin Lifelong Learning—The Importance of Digital Competence in the Encouragement of Teaching Innovation. Sustainability Journal, 12(7), 1-13. https://doi.org/10.3390/su12072852
Girón-Escudero, V.; Cózar, R.; González-Calero, J. (2019). Análisis de la autopercepción sobre el nivel de competencia digital docente en la formación inicial de maestros/as. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 193-218. https://doi.org/10.6018/reifop.373421
Gisbert, M. & Lázaro, L. (2015). La formación permanente en competencia digital docente y la mejora de la calidad del centro educativo desde la perspectiva de los docentes: un estudio de caso. New Approches in Educational Research, 4(2), 124-131. http://naerjournal.ua.es/article/viewFile/v4n2-7 /157
Guizado, F. Menacho, I. & Salvatierra, A. (2019). Competencia digital y desarrollo profesional de los docentes de dos instituciones de educación básica regular del distrito de Los Olivos, Lima-Perú. Hamut´ay, 6(1), 54-70. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1574
Gobierno del Perú (2020). Decreto Supremo N° 046-2020-PCM. https://www.gob.pe/institucion/pcm/normas-legales/462244-046-2020-pcm
Holguin-Alvarez, J.; Manrique-Alvarez, G.; Apaza-Quispe, J.; & Romero-Hermoza, R. (2020). Digital competences in the social media program for older adults in vulnerable contexts. International Journal of Scientific and Technology Research, 9(5), 228-232. http://www.ijstr.org/paper-references.php?ref=IJSTR-0620-36916
Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI, 2019). Estadísticas de las Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/boletines/ticdiciembre.pdf
Jiménez, I.A.; Martelo, R.; & Jaimes, J.D.C. (2017). Dimensiones del Empoderamiento Digital y Currículo para el Sector Universitario. Formación Universitaria, 10(4), 55-56. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000400006
Jiménez-Pitre, I.A.; Martelo, R.; Chiquillo, J.; Lloreda, D.; Morales, M.S. (2017). Estrategias para el empoderamiento digital y la integración de universidades con sectores clave para la sociedad colombiana. Revista Lasallista de Investigación, 14(1), http://dx.doi.org/10.22507/rli.v14n1a10
Käck, A. (2012). Digital kompetens i lärarutbildningen. Studentlitteratur.
Lakkala, M., Ilomäki, L., & Kantosalo, A. (2011). Which areas of digital competence are important for a teacher? In: European schoolnet. https://pdfs.semanticscholar.org/1aec/5078d57d4d9d70e6d34a7603cf8609579bea.pdf
Larraz Rada, V., Álvarez Herrero, J. F., Espuny Vidal, C., & González Martínez, J. (2019). La evaluación de la competencia digital y de la competencia digital docente. En Gisbert Cervera, M. Esteve-González, V., Lázaro Cantabrana, J. L. (Eds.) (2019). ¿Cómo abordar la educación del futuro? Conceptualización, desarrollo y evaluación de la competencia digital docente. Octaedro pp.169-182.
Lasso, E.; Munévar, P.; Rivera, J.; & Sabogal, A. (2017). Estado del arte sobre la articulación de modelos enfoques y sistemas en educación virtual. UNAD. https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/book/article/view/1969
Oppl, S. & Stary, Ch. (2018). Game playing as an effective learning resource for elderly people: encouraging experiential adoption of touchscreen technologies. Universal Access in the Information Society, 69(40), 1-16, https://doi.org/10.1007/s10209-018-0638-0
Pachis, J. & Zonneveld, K. (2018). Comparison of Prompting Procedures to Teach Internet Skills to Older Adults. Journal of Applied Behavior Analysis, 5(1), 173-187, http://dx.doi.org/10.1002/jaba.519
Pozo, S., López, J., Fernández, M., & López, J. A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 23(1), 143–159. https://doi.org/10.6018/reifop.396741
Pozos, K. V. & Tejada, J. (2018). Competencias digitales docentes en educación superior: niveles de dominio y necesidades formativas. Revista digital de Investigación en docencia universitaria, 12(2), 59-87. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.712
Pugacheva, N.; Kirillova, T.; Kirillova, O.; Luchinina, A.; Korolyuk, I.; & Lunev, A. (2020). Digital Paradigm in Educational Management: The Case of Construction Education Based on Emerging Technologies. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(13), 96-115. https://doi.org/10.3991/ijet.v15i13.14663
Sabaliauskas, T., Bukantaitė, D., & Pukelis, K. (2006). Designing teacher information and communication technology competencies’ areas. Vocational Education: Research & Reality, 12, 152-165.
Saltanat, A.; Zhanar, S.; Kulzhan, A.; Zhannur, B.A.; & Adanov, K.B. (2016). Pedagogical System of Future Teachers’ Professional Thinking Culture Formation. International Journal of Environmental & Science Education, 11(10), 3562-3574. http://www.ijese.net/makale/558.html
Spante, M.; Hashemi, S.; Lundin, M.; & Algers, A. (2018). Digital competence and digital literacy in higher education research: Systematic review of concept use. Cogent Education Journal, 5 (1). 1-21. https://doi.org/10.1080 /2331186X.2018.1519143
Tourón, J.; Martín, D.; Navarro, E.; Pradas, S.; & Íñigo, V. (2018). Validación del constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía 76, 25-54. https://doi.org/10.22550/REP76-1-2018-02
Vargas, R. (2016). La cultura docente en la Universidad Nacional del Altiplano de Puno – Perú, 2012. Comuni@cción: Revista De Investigación En Comunicación y Desarrollo, 4(2), 5-14. Recuperado de https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/42/42
Zempoalteca, B. Barragán, J. Gonzales, J. & Guzmán, T. (2017) Teaching training in ICT and digital competences in Higher Education System. Revista Apertura, 9(2) http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v9n1.922
Publicado
2020-11-09